Parę tygodni temu firma Qualcomm pokazała swój nowy procesor XR2. Ma być przyszłością dla urządzeń XR. Wszyscy czekaliśmy na moment kiedy trafi on do pierwszych urządzeń. I nie trwało to zbyt długo. Przedstawiamy VRDK.
Qualcomm to firma bez, której branży XR nie byłoby łatwo. Praktycznie większość urządzeń będących na rynku napędzanych jest ich procesorami. Zaczynając od modeli gogli VR takich jak Oculus Quest, Go czy Vive Focus, a kończąc na urządzeniach AR/MR. Do tych najbardziej znanych można zaliczyć Hololens 2, ThirdEye X2, Nreal Light czy Lenovo ThinkReality A6. W ten oto sposób Qualcomm stał się motorem napędzającym całą branżę. Nic więc dziwnego, że amerykański gigant zaangażował się mocno w budowę nowych układów, które mają napędzać przyszłe pokolenia urządzeń XR.
Firma właśnie zaprezentowała swoje własne, pokazowe urządzenie nazwane VRDK.
Na pierwszy rzut oka nie wyglądają zbyt zachęcająco. Widać firma nie przykładała się zbytnio do designu ale właśnie taki ma być model referencyjny. Chodzi o jego możliwości, a nie “image”. A te z kolei są naprawdę imponujące. Zacząć można od rozdzielczości, która dzięki procesorowi XR2 sięgać może nawet 3K na oko, przy odświeżaniu 90Hz. Takimi parametrami może pochwalić się jedynie model Pimax 8K, XTAL oraz Varjo. To drugie wszak jest poza wszelką kategorią ze względu na specyfikę samego wyświetlacza Bionic Display.
VRDK wyposażone jest w system wykrywania dłoni oraz kontrolery ze śledzeniem pola magnetycznego. Taki system znany jest z kontrolerów gogli Valve Index. Dzięki niemu przy zastosowaniu śledzenia inside-out pozycja kontrolerów badana jest także poza obszarem widzenia ich przez kamery. Wisienką na torcie jest śledzenie wzroku. W modelu VRDK wykorzystano system Tobii, dokładnie ten sam, który zastosowano w goglach HTC Vive Pro Eye oraz Pico Neo 2.
Jeśli zaś chodzi o sam system śledzenia, XR2 może obsługiwać aż do 7 kamer. Oczywiście nie wszystkie będą wykorzystywane do śledzenia inside-out. Daje to olbrzymie możliwości w zastosowaniu technologii pass-through. Dzięki niej sprzęt VR może być stosowany jako AR.
Era 5G
Czytając powyższą specyfikację nie napotkamy na rzeczy, których do tej pory nie znaliśmy. Są to komponenty z powodzeniem wykorzystywane przez wielu producentów. Jednak nigdzie na rynku nie znajdziemy urządzenia posiadającego te wszystkie funkcje zamknięte w jednej obudowie. I to właśnie jest klucz do sukcesu.
Wszystko to zapowiedziane było już w zeszłym roku. To właśnie wtedy Qualcomm zaprezentował światu swój najnowszy układ XR2. Dedykowany na urządzenia XR miał wprowadzić je w erę 5G. Porównując parametry do obecnych układów (835 czy 845) nie pozostawiają złudzeń, że mówimy tutaj o absolutnym przełomie.
Firma pokazała też model pokazowy urządzenia AR/MR. Na jego temat nie wiele wiadomo jednak jak pokazują możliwości XR2 możemy się spodziewać prawdziwej petardy w tej kategorii urządzeń. Jeśli porównania procesorów 835 do XR2 mają się tak jak na powyższym wykresie, ThirdEye czy Nreal musi poważnie zrewidować swoje produkty. Czas na nowe modele.
CES 2021 pod znakiem XR2?
Już teraz można puścić wodzę wyobraźni i spróbować przenieść się na przyszłoroczne targi CES. Mam przeczucie, że to właśnie wtedy zobaczymy pierwsze urządzenia przeznaczone dla konsumentów wyposażone w najnowszy układ Qualcomm. Biorąc pod uwagę jego możliwości możemy być świadkami istnego wyścigu zbrojeń.
Czy wszystkie nowe urządzenia XR będą wyposażane w procesor XR2? Za pewnie nie gdyż jak w przyrodzie tak na rynku musi istnieć równowaga. Nowy układ z pewnością podniesie cenę urządzeń co już stanowi pewną granicę nie do przeskoczenia dla wielu producentów. Ale w wielu takich przypadkach będzie to najzwyczajniej starta zasobów bo możliwości procesora nie będą wykorzystywane. Dla porównania można wziąć gogle Oculus Go, których parametry na dzień dzisiejszy dosyć mocno odstają. Jednak sprzęt ten nie traci na popularności w branży edukacyjnej, czy szkoleniowej.
Nie możemy się doczekać pierwszych testów i recenzji. No i pytanie? Który z producentów będzie pierwszy i wprowadzi na rynek konsumencki pierwsze gogle z procesorem XR2.