No nie wiem jak wy, ale jeśli wszystkie okulary AR prezentowane na tegorocznym CES 2021 miałyby trafić za chwilę na rynek, ja miałbyma problem w co zainwestować. Jesteśmy świadkami istnego wysypu nowości od bardziej lub mniej znanych producentów. Teraz przyszedł czas na Rokid.

Rokid swoje podboje zaczął już w 2018 roku na targach CES. W 2019 roku pokazali projekt Aurora. Prototyp wyposażony był w dwie kamery głębokości, kamerę RGB, śledzenie 6DoF, system SLAM, wbudowane głośniki stereo oraz port typu USB-C. Z zapowiedzi producenta wynikało, że okulary pozwalają na rozpoznawanie twarzy oraz przedmiotów. Najciekawszą funkcjonalnością był tłumacz w czasie rzeczywistym. System potrafił na bieżąco analizować mowę i tłumaczyć ją na 5 różnych języków: angielski, japoński, hiszpański, francuski i chiński. Tym razem, na CES 2021 Rokid przyjechał z modelem Vision 2.

Technologia ‘waveguide’ jak w Hololens

Podobnie jak jego poprzednie produkty, lekkie okulary wykorzystują technologię optycznego falowodu (waveguide) – podobną do tej, którą można znaleźć w HoloLens 2 firmy Microsoft. Pytanie zatem czy mamy do czynienia z okularami rozszerzonej rzeczywistości czy jednak już mieszanej? Oczywiście technologia ta wiąże się z niezbyt szerokim polem widzenia w granicach 40°.

Pierwsze co rzuca się w oczy to niewielki rozmiar samych okularów. Wynika z faktu, że całe przetwarzanie jest zapewniane przez urządzenie zewnętrzne, takie jak telefon, tablet, a nawet laptop. Z jednej strony tracimy trochę na pełnej mobilności. Jednak z drugiej rozszerzamy dostępne zasoby jak gry czy treści wideo. Dodatkowo urządzenie posiada również wbudowane głośniki oraz podwójne mikrofony do sterowania głosowego bez użycia rąk. Oczywiście nie zabrakło (jak we wcześniejszych wersjach) 6DoF oraz SLAM za pośrednictwem centralnej kamery RGB.

Rokid is not only a company that creates products but also an interactive platform that integrates human, virtual and real worlds. XR is the next-generation platform that can perfectly integrate human-computer interaction through voice, vision, and display. It completely changes the ways we work, live, learn, and entertain. Rokid will continue to enable partners through innovative user interfaces and advanced products to reach more industries and consumers, ultimately reaching our mission to ‘Leave Nobody Behind’.

Mingming Zhu, Rokid CEO

Obecnie Rokid nie określił jeszcze, kiedy okulary Vision 2 zostaną udostępnione ani ile będą kosztować. Wiemy jedynie, że sprzęt ten ma być kierowany zarówno do konsumentów, jak i do zastosowań korporacyjnych. Nreal, Vuzix, Apple, Panasonic, Lenovo… robi nam się ciasno.