Brzmi może niedorzecznie, ale to prawda. Facebook musi wstrzymać całą sprzedaż sprzętu VR u naszego zachodniego sąsiada. Jest to spowodowane regulacjami prawnymi. Jakimi?

Wczoraj wiadomość ta obiegła chyba wszystkie landy jakie znajdują się w granicach niemieckich. Wygląda to jak żart, jednak niestety nim nie jest. Jak oficjalnie donosi Facebook wstrzymanie spowodowane jest lokalnymi przepisami, z którymi muszą się zapoznać prawnicy. Ale tak naprawdę można powiedzieć, że FB jest sam sobie winien. Bo to jego ostatnia zmiana polityki doprowadziła do konfliktów prawnych. I oby się to skończyło jedynie na drobnym, chwilowym incydencie.

oculus-quest
Oculus QUest

We’ve temporarily paused the sale of Oculus hardware to consumers in Germany due to pending discussions with the regulator. We hope to resume sales again in the future. We know this is an inconvenience and we are actively working with German authorities to educate regulators on our practices and to ensure our products comply with local laws. This is a temporary pause and we hope to resume sales again in the future

Facebook
Gdzie tkwi haczyk?

Jak do tej pory nie było żadnych problemów, lecz po ogłoszeniu nowego sposobu logowania, te się zaczęły. Prawo niemieckie ma dosyć surową politykę antymonopolową. Zabrania takich praktyk, gdzie używanie produktu łączy się z użyciem innego produktu tej samej firmy. Rząd niemiecki widząc w jakim kierunku idzie nowy sposób logowania do headsetów Oculus dosyć szybko zareagował. W tym przypadku nastąpiło łączenie usług Oculus oraz Facebook. A te jak nie patrzeć należą one do tej samej firmy.

Reichstag

A co mają począć użytkownicy? Generalnie cały sprzęt znajdujący się w magazynach na terenie Niemiec może być dalej dystrybuowany, a użytkownicy mogą logować się do kont Oculus. Gorzej, jeśli nowy sprzęt trafi w ręce osoby nie posiadającej konta na FB. Dla przypomnienia dodam, że od 1 września nie ma już możliwości zakładania kont na usłudze Oculus. Jedyna opcja to logowanie się przy pomocy konta Facebook. W tym przypadku gigant zaleca skorzystanie z 30-sto dniowego programu zwrotu. I po zabawie.

Oczywiście Facebook nie potwierdza czy wstrzymanie sprzedaży wynika ze zmian systemu logowania. Jak dodaje, na chwilę obecną trwają negocjacje z rządem niemieckim.

Serwis mixed.de chciał uzyskać więcej informacji. Czy im się udało? Poniżej cały wywiad.

Q: Why are you not selling Oculus hardware in Germany anymore? 

We’ve temporarily paused the sale of Oculus hardware to consumers in Germany due to pending discussions with the regulator. We hope to resume sales again in the future.

Q: Why are you punishing German users? 

We know this is an inconvenience and we are actively working with German authorities to educate regulators on our practices and to ensure our products comply with local laws. This is a temporary pause and we hope to resume sales again in the future.

Q: Are you rolling this change out in Germany because of the recent antitrust decision? 

We have paused sales of Oculus products in Germany due to pending discussions with German regulators. We can’t share much more detail at the moment, but we’re hopeful that we can resume sales again soon.

Q: Did the regulator ask you to pause sales / ban you from selling these products?

We have proactively taken the measure to pause sales in Germany.  This was not requested of us.

Q: What does this mean for the account and device I already have – will it no longer work?

If you already have an Oculus device, you can continue to use it. We will continue offering access to the Oculus store for existing account holders.

Q: What if I import Oculus from another country – will it still work?

As we’re not actively selling Oculus products in this market, we cannot say if the device will work as intended.

Q: Will Oculus for Business still be available?

We are continuing to support existing and new enterprise customers through Oculus for Business.

Q: Will I be able to get a refund on any Oculus device/software purchases because of this decision?

You will only be applicable to receive a refund if any device purchases were made within 30 days of receipt.

Q: Will this sales pause be immediate? Can I buy a headset now?

As a result of this temporary pause, we will not be replenishing stock with our retail partners in Germany. Headsets may be still be available with certain retailers. We hope to resume selling Oculus hardware to consumers in Germany soon.

wsparcie_patronite