Rendering skupiony (Foveated Rendering) to temat, który wiele razy przewijał się na naszym serwisie. Technologia ta pozwala na odciążenie karty graficznej, która nie musi renderować całego obrazu w wysokiej rozdzielczości. Technologia VRSS od Nvidii zrobi to dynamicznie i automatycznie.
Foveated Rendering na początku dosyć mocno powiązany był z technologią śledzenia wzroku. To dzięki temu system wiedział dokładnie w jaki punkt patrzy użytkownik. Przez to oprogramowanie mogło decydować jaki fragment obrazu powinien być renderowany w wysokiej rozdzielczości, a jaki nie. Ważne jest to w przypadku bezprzewodowego przesyłu obrazu do gogli. Ilość danych jest tam olbrzymia, a foveated rendering może ją zdecydowanie obniżyć. VRSS może nie być tak dokładne ponieważ nie bada ono kierunku, w którym patrzy gracz lecz skupia się na środku ekranu. Obraz jaki widzimy w obszarze peryferyjnym zawsze będzie w niższej rozdzielczości, nie ważne czy skierujemy tam wzrok czy nie. Ale rozwiązanie, które oferuje nam Nvidia nie wymaga żadnej zmiany w aplikacjach. Wszystko w rękach sterowników.
Variable Rate Supersampling (VRSS) to technologia, która dynamicznie może zwiększać rozdzielczość obrazu w jego środkowej części. Tym samym pozostała część może mieć niższą rozdzielczość. To znacząco wpływa na wydajność i odciąży układ graficzny. Aby zapobiec spadkowi ilości klatek, funkcja ta jest aktywna tylko i wyłącznie wtedy, kiedy układ graficzny nie jest w pełni wykorzystany. Aby korzystać z tej nowości musicie uzbroić się w sterownik 441.87 lub nowszy. No i co najważniejsze opcja ta dostępna jest jedynie w najnowszych układach RTX 2070/2080.
Konfiguracja
Aby skorzystać z opcji VRSS należy wejść w ustawienia karty Nvidia:
Następnie w ustawieniach 3D wybieramy ‘Program Settings‘ i na samym dole musimy znaleźć opcję Virtual Reality – Variable Rate Supersampling:
Jako, że opcja VRSS jest uzależniona jedynie od sterowników Nvidia i nie wymaga angażowania developerów, firma już podała listę gier, które zostały przetestowane:
- Battlewake
- Boneworks
- Eternity Warriors VR
- Hot Dogs, Horseshoes and Hand Grenades
- In Death
- Job Simulator
- Killing Floor: Incursion
- L.A. Noire: The VR Case Files
- Lone Echo
- Mercenary 2: Silicon Rising
- Pavlov VR
- Raw Data
- Rec Room
- Rick and Morty: Virtual Rick-ality
- Robo Recall
- Sairento VR
- Serious Sam VR: The Last Hope
- Skeet: VR Target Shooting
- Space Pirate Trainer
- Special Force VR: Infinity War
- Spiderman: Far from Home
- Spiderman: Homecoming – Virtual Reality Experience
- Talos Principle VR
- The Soulkeeper VR