Rendering skupiony (Foveated Rendering) to temat, który wiele razy przewijał się na naszym serwisie. Technologia ta pozwala na odciążenie karty graficznej, która nie musi renderować całego obrazu w wysokiej rozdzielczości. Technologia VRSS od Nvidii zrobi to dynamicznie i automatycznie.

Foveated Rendering na początku dosyć mocno powiązany był z technologią śledzenia wzroku. To dzięki temu system wiedział dokładnie w jaki punkt patrzy użytkownik. Przez to oprogramowanie mogło decydować jaki fragment obrazu powinien być renderowany w wysokiej rozdzielczości, a jaki nie. Ważne jest to w przypadku bezprzewodowego przesyłu obrazu do gogli. Ilość danych jest tam olbrzymia, a foveated rendering może ją zdecydowanie obniżyć. VRSS może nie być tak dokładne ponieważ nie bada ono kierunku, w którym patrzy gracz lecz skupia się na środku ekranu. Obraz jaki widzimy w obszarze peryferyjnym zawsze będzie w niższej rozdzielczości, nie ważne czy skierujemy tam wzrok czy nie. Ale rozwiązanie, które oferuje nam Nvidia nie wymaga żadnej zmiany w aplikacjach. Wszystko w rękach sterowników.

Nvidia VRSS

Variable Rate Supersampling (VRSS) to technologia, która dynamicznie może zwiększać rozdzielczość obrazu w jego środkowej części. Tym samym pozostała część może mieć niższą rozdzielczość. To znacząco wpływa na wydajność i odciąży układ graficzny. Aby zapobiec spadkowi ilości klatek, funkcja ta jest aktywna tylko i wyłącznie wtedy, kiedy układ graficzny nie jest w pełni wykorzystany. Aby korzystać z tej nowości musicie uzbroić się w sterownik 441.87 lub nowszy. No i co najważniejsze opcja ta dostępna jest jedynie w najnowszych układach RTX 2070/2080.

Konfiguracja

Aby skorzystać z opcji VRSS należy wejść w ustawienia karty Nvidia:

Następnie w ustawieniach 3D wybieramy ‘Program Settings‘ i na samym dole musimy znaleźć opcję Virtual Reality – Variable Rate Supersampling:

Jako, że opcja VRSS jest uzależniona jedynie od sterowników Nvidia i nie wymaga angażowania developerów, firma już podała listę gier, które zostały przetestowane:

  • Battlewake
  • Boneworks
  • Eternity Warriors VR
  • Hot Dogs, Horseshoes and Hand Grenades
  • In Death
  • Job Simulator
  • Killing Floor: Incursion
  • L.A. Noire: The VR Case Files
  • Lone Echo
  • Mercenary 2: Silicon Rising
  • Pavlov VR
  • Raw Data
  • Rec Room
  • Rick and Morty: Virtual Rick-ality
  • Robo Recall
  • Sairento VR
  • Serious Sam VR: The Last Hope
  • Skeet: VR Target Shooting
  • Space Pirate Trainer
  • Special Force VR: Infinity War
  • Spiderman: Far from Home
  • Spiderman: Homecoming – Virtual Reality Experience
  • Talos Principle VR
  • The Soulkeeper VR

wsparcie_patronite