O aplikacjach VR służących do spotkań oraz pracy zdalnej można już spokojnie napisać niejedną pracę magisterską. To jedna z tych gałęzi “przemysłu”, której okres pandemii dał porządny zastrzyk energii. Oczywiście sceptycy uważają, że czas prosperity zaraz przeminie i pomału zacznie opadać entuzjazm oraz słupki sprzedażowe. Zapewne w jakimś stopniu to nastąpi jednak wiele się zmieniło i to już pozostanie. Spatial o tym wie i kuje żelazo dalej.

Konieczność wypracowania nowych mechanizmów zdalnej współpracy skłoniła wiele przedsiębiorstw do pochylenia się nad technologią VR. Pomimo tego, iż od wielu lat istnieją platformy pozwalające na komunikację wieloosobową to jakimś cudem dostrzeżono nowy potencjał. Zoom, Teams czy Skype świetnie spełniały swoje zadanie do tej pory, ale jak widać społeczeństwo chce czegoś więcej. Wirtualne pokoje pozwalają nie tylko na przekazywanie treści, ale tworzenie zindywidualizowanych przestrzeni. Wirtualny świat nie podlega zasadom fizyki więc można ją naginać do woli. To znowuż przekłada się na inne sposoby komunikacji, prezentacji oraz wizualizacji materiałów. W świecie rzeczywistym nie możemy ot tak na środku stołu konferencyjnego umieścić przekrój najnowszego modelu samochodu ulubionej marki szefa. W VR? Bez problemu. A Spatial w tym pomoże.

Tak naprawdę jest dosyć nowym produktem, który idealni wbił się w rynek. 12 miesięcy ich istnienia w czasie pandemii dało im potężny zastrzyk w rozwoju.

We opened up the platform a year ago and have since logged 10 million minutes in Spatial – with 50% of those being non headset users. We wanted to really invest in that and bring the full potential of Spatial to everyone, on any platform they choose (…) With so many of us working remotely from our desktops for the long term, why should collaboration be one dimensional when we aren’t?

Anand Agarawala, CEO Spatial.

Ale jak mówi Anand dalej jednak posiadanie sprzętu VR na własność nie jest na tyle rozpowszechnione aby tylko na tym bazować. Dlatego też Spatial nie ogranicza się jedynie do tego obszaru. Magic Leap, Hololens, Nreal, urządzenia mobilne z systemem iOS czy Android to obraz całości jakim może pochwalić się platforma. Do tego zestawu brakowało jednakże ostatniego klocka: web. Do dzisiaj. Firma właśnie ogłosiła, że w uruchamia w wersji beta aplikację webową.

Spotkania raczej w biurze, ale galerie sztuki to co innego

Według najnowszych sondaży, spora grupa pracowników nie chce już dłużej pracować zdalnie. Jest to spowodowane zazwyczaj brakiem warunków do pracy (sypialnia do nich nie należy) oraz chęciom wyjścia “do ludzi”. Innymi słowy zeszłoroczny hype przemija i pragniemy normalności. To właśnie tego najbardziej boją się platformy takie jak Spatial. Dlatego ważnym elementem jest dywersyfikacja, która pozwoli uniknąć twardego lądowania. W tym przypadku wszystko wskazuje na to, że utworzył się zupełnie nowy trend w świecie artystycznym.

We’re excited to be partnering with Spatial to promote the work of our unique and talented artists in a beautifully designed gallery setting. The 3D web app allows an incredible sense of immersion in the space, and the ability to highlight their work is key to our core mission of empowering all kinds of creators.

Hamish Barnes, OpenSea.
Galerie VR

Technologia VR oraz blockchain (NFT – Non-fungible token) niespodziewanie utworzyły całkiem nowy model prezentowania oraz sprzedaży wszelkich utworów artystycznych. I nie mówimy już tutaj jedynie o wirtualnych pokojach gdzie na ścianach wiszą prace w formie zdigitalizowanej. Utwór artystyczny to pojęcie o wiele szersze niż płaski obraz. To interaktywne rzeźby bardzo trudne do prezentowania w realnym świecie. To także wizualizacje trójwymiarowe do tej pory prezentowane na płaskich ekranach w galeriach sztuki. Platformy takie jak Spatial są idealnym miejscem na tego typu wydarzenia. I jak pokazują dane, nawet potrzebne bo zainteresowanie jest olbrzymie.

This update is game changing for us in giving access to the full power of Spatial to all and in expanding our reach to new communities. We’re excited to be the first to empower NFT creatives to get their work noticed in ways that have never been done before.

Jinha Lee, CPO Spatial

Nie sądzę abyśmy mówili o zmierzchu tradycyjnych galerii sztuki. Podobnie jak daleki jestem od stwierdzenia, że powrót do biur pozostawi pustkę na platformach VR. Wydaje się bardziej, że będziemy wchodzić w fazę synergii gdzie tradycyjne metody będą przeplatać się z technologicznymi.