Microsoft nie zawiódł. Na WMC 2019 pokazali nowe okulary Hololens 2. Sporo nowości i wiele odświeżonych usług.

Alex Kipman z wielką dumą zaprezentował kolejną odsłonę nowych gogli Microsoft, HoloLens 2. Prace nad nowymi goglami były owiane tajemnicą. Nie wyciekły żadne informacje, a do ostatniego momentu jedynie spekulowano o możliwości prezentacji nowych okularów.

kipman

Co już wiemy?

Starszy model HoloLens był mocno krytykowany z powodu bardzo małego obszaru widzenia (FOV). Nowe HoloLens 2 posiadają podwojone FOV. W poprzedniej wersji było to zaledwie 38 stopni, teraz uzyskamy wartość zbliżoną do ~75 stopni, co jest olbrzymią wartością. Zapewne MagicLeap będzie musiał szybko na to zareagować.

Oczywiście zwiększenie FOV wiąże się z rozciągnięciem ekranu, a co za tym idzie ze zmniejszeniem rozdzielczości. Jak powiedział Kipman, HoloLens 2 posiada gęstość na poziomie 47 pikseli na 1 stopnień pola widzenia. (PPD – pixels per-degree). Dla porównania HTC Vive Pro oscyluje w granicach 16 PPD!!! Więc mamy do czynienia z praktycznie podwójnym zagęszczeniem pikseli, w stosunku do gogli VR.

Dodatkowo HoloLens 2 zostały wyposażone w system śledzenia wzroku. Są lżejsze i o wiele wygodniejsze. Sama konstrukcja sprawia wrażenie lekkiej. Dobrym pomysłem jest podnoszona przednia część okularów. Rozwiązanie stosowane chociażby w goglach HP Windows Mixed Reality. Szczególnie przydatne podczas długo trwałej pracy. Nie musimy ściągać całych gogli z głowy, a jedynie podnieść przednią część zawierającą okulary.

head_open

Najciekawszą rzeczą na prezentacji był system śledzenia dłoni. Nasze ręce zostają “pokryte” wirtualna siatką, z dokładnością do każdego palca. Pozwala to na pełną swobodę dotyku elementów wirtualnych, co jeszcze bardziej zwiększa imersyjność. Interakcja staje na nowym poziomie, co pozwoli na zupełnie inne projektowanie interfejsów. Mogą one posiadać przełączniki, włączniki i suwaki, które możemy obsługiwać samymi palcami.

Podczas prezentacji dużo mówiono o usługach jakie są wspierane przez HoloLens 2. Podstawową platformą, która integruje większość projektów jest Microsoft Azure. Usługa ta stała się niejako sercem wielu projektów.

Zaprezentowano działanie programu Spatial, o  którym pisaliśmy. Zaprezentowano krótkie demo konferencji, w której może brać udział osoba posiadająca HoloLens, telefon czy komputer.

 

Vuforia Studio prezentowana na … iPad

Do nowości można dodać wsparcie Azure, dla Vuforia Studio. Vuforia pozwala na tworzenie kontentu, a poprzez platformę Azure, projekty stają się dostępne niemalże od razu, dla każdego kto uczestniczy w projekcie. Na materiale wideo można zobaczyć jak Kipman obserwuje wirtualny element3D za pomocą Hololens 2, a druga osoba widzi dokładnie to samo przez … iPad’a. Ciekawe posunięcie ze strony Microsoft, który posiada tablety z własnym systemem.

iPad

Microsoft ogłosił swoja “otwartość”. Co to znaczy? Jak wiemy większość aplikacji dostępne jest na Windows Store, ale od dzisiaj firma pozwala na dystrybucję oprogramowania poza oficjalnym sklepem. Oznacza to, że możemy się spodziewać wielu klonów sklepów. Czy jest to dobre posunięcie? Czas pokaże. Drugim punktem “otwartości”, jest dopuszczenie przeglądarki Firefox, do oficjalnego produktu, tym samym Firefox stał się przeglądarka dostępną na HoloLens 2.

Oczywiście nie zabrakło także akcentu gamingu. Tim Sweeney z  Epic Games, ogłosił pełne wsparcie i pełną współpracę z HoloLens2. Od maja tego roku każdy deweloper będzie posiadał pełne ich wsparcie.

epic

A teraz najważniejsze, czyli cena. Ustalona została na $3500 dolarów i można już składać zamówienia. Hololens 2 będą także dostępne w formie subskrypcji, razem z Dynamics 365 Remote Assist za $125 dolarów.

 

wsparcie_patronite