Haptyka od dawna jest elementem badań wielu firm, które w przeróżny sposób chcą zrealizować możliwość obcowania ze światem wirtualnym. Jak się jednak okazuje odtworzenie zmysłu dotyku nie jest ani łatwe, ani tanie. Świetnym przykładem są dokonania firmy HaptX.
O firmie HaptX pisaliśmy już wiele razy na łamach YesEyeSee. Pierwsza ich rękawica DK2 stanowiła sama w sobie olbrzymi postęp technologiczny (pomimo zabójczych rozmiarów całego zestawu). Ciekawym produktem jest swego rodzaju egzoszkielet, dzięki któremu całe nasze ciało będzie mogło być wprawione w ruch. Dzisiaj jednak firma ogłosiła ich kolejny krok w kierunku rozwoju rękawic haptycznych. Pokazali model G1.
Firma uznaje, że model G1 został zaprojektowany z naciskiem na funkcje, których najbardziej wymagali jego klienci. Są nimi ulepszona ergonomia, wiele rozmiarów samych rękawic, mobilność bezprzewodowa, nowa i ulepszona funkcjonalność dotykowa.
With HaptX Gloves G1, we’re making it possible for all organizations to leverage our lifelike haptics. Touch is the cornerstone of the next generation of human-machine interface technologies, and the opportunities are endless.
Jake Rubin, CEO HaptX
Firma zrobiła wszystko, aby rękawice komfortem nie odbiegały od standardowych rękawic jakich człowiek może używać w różnych sytuacjach. Są one wykonane z miękkiego i elastycznego materiału. Ruchy palców nie są w żaden sposób ograniczane, pomimo tego, że wyglądają na dosyć sztywne. Ważną kwestią jest możliwość dobrania odpowiedniego rozmiaru dostosowanego do własnej dłoni. Mamy do dyspozycji 4: mały, średni, duży i bardzo duży. Rozwiązuje to problem różnych wielkości dłoni, ale biorąc pod uwagę cenę urządzenia jego uniwersalność jest mocno nadszarpnięta.
W powietrzu siła
HaptX w swoich rękawicach zastosował dosyć niespotykaną mechanikę odwzorowania uczucia dotyku. Inne produkty konkurencji bazują na przełącznikach pizoelektrycznych imitujących dotyk. HaptX postawił na powietrze. Wewnątrz rękawic znajdują się setki mikroprzepływowych siłowników, które fizycznie przemieszczają skórę użytkownika. Kiedy dotykamy i wchodzimy w interakcję z wirtualnymi przedmiotami, wydają się one prawdziwe. Ma to jednak pewną cenę jaką jest plecak.
Aby stworzyć realistyczne, dotykowe sprzężenie zwrotne rękawic, potrzebujemy źródło powietrza pod ciśnieniem. Służy do tego lekki, bezprzewodowy plecak nazwany Airpack. Wytwarza on sprężone powietrze i precyzyjnie kontroluje jego przepływ. Urządzenie jest bezprzewodowe, więc wystarczy założyć go na plecy i możemy swobodnie się przemieszczać. Chyba, że ogranicza nas sam headset. Firma zapewnia, że Airpack może działać nawet do trzech godzin na jednym ładowaniu.
Too often, we see enterprise and industry leaders resort to using game controllers for interacting with business applications in the metaverse. Organizations developing their metaverse strategy now have a solution for touch feedback so effective, their jobs can depend on it. With HaptX Gloves G1 priced this low, you don’t have to settle for controllers or hand-tracking.
Joe Michaels, CRO HaptX
I nie ma co ukrywać, że rozwiązanie dedykowane jest tylko dla celów biznesowych. Firma przyjmuje już teraz zamówienia w przedsprzedaży, gdzie pojedyncza para rękawic kosztuje $5.495 dolarów. Możliwe jest także kupno kompletu wszystkich 4 rozmiarów za $4.500 dolarów za parę. HaptX planuje rozpocząć wysyłkę w trzecim kwartale 2023 roku. Sam Airpack sprzedawany będzie w formie subskrypcji, która ma wynosić $495 dolarów miesięcznie. Na stronie producenta nie ma nigdzie informacji o innej formie nabycia “plecaka”.
Więcej na temat urządzenia znajdziecie na stronie producenta.