Na rynku istnieje masa najróżniejszych kontrolerów do zestawów VR. Producenci prześcigają się w stosowaniu najbardziej wyrafinowanych designów, sposobów śledzenia i wygody użytkowania. Jednak każdy z nich działa jedynie z określonym i dedykowanym urządzeniem. FinchShift to pierwszy zestaw kontrolerów, które współpracują praktycznie z każdym zestawem mobilnym VR/AR. A na tym zapewne nie koniec.

Pierwszym pozytywnym sygnałem jest ogłoszenie pełnego wsparcia ze strony HTC. Firma ogłosiła, że w najnowszym wydaniu Wave SDK (oprogramowanie dla HTC Focus) umieści pełne wsparcie dla kontrolerów. Druga dobra wiadomość to informacja o pozytywnych testach przeprowadzonych przez Qualcomm Technologies, Inc. Czemu to tak istotne? Lenovo się o tym przekonało, o czym już pisaliśmy. Do pełnego wsparcia kontrolerów 6DoF potrzebna jest współpraca z procesorem Qualcomm Snapdragon 845 VR. FinchShift zrobiło to dobrze.

shift_8
źródło: finch-vr.com

FinchShift zostało już zaprezentowane na konferencji XRDC 2018, gdzie zostały przyjęte ze sporym entuzjazmem. Wykonanie kontrolerów jest solidne, a ich ergonomia używania jest porównywalna z największymi konkurentami. Kontrolery dostępne są w dwóch wersjach, z touchpadem oraz joystickiem. Ich unikatowy system śledzenia przełamuje wszelkie bariery związane z pomieszczeniem, w którym są używane. Posiadają pełny zakres 6D0F oraz śledzenie ruchów ciała 360 stopni bez konieczności posiadania zewnętrznych urządzeń (żadnych kamer czy stacji bazowych). A wszystko to dzięki dodatkowym opaskom (FinchTracker armband), które zakłada się na przedramię. To one są odpowiedzialne za proces śledzenia kontrolerów w przestrzeni. FinchTracker armband zasilany jest jedną baterią AAA, natomiast kontrolery wymagają 2 baterii AAA. Cały zestaw może pracować w 4 trybach:

  • 1 kontroler 3DoF
  • 2 kontrolery 3DoF
  • 1 kontroler 6DoF w jednej ręce
  • 2 kontroler 6DoF w obu rękach
shift_6
źródło: finch-vr.com

Finch współpracuje z Samsung Gear VR, Oculus Go i Oculus Quest. Dodatkowo posiadają one pełne wsparcie dla systemów iOS i Android oraz siników Unreal oraz Unity. I to jest bardzo dobra wiadomość dla developerów. Posiadając jeden zestaw kontrolerów jesteśmy w stanie tworzyć oprogramowanie niemalże dla każdej platformy mobilnej VR/AR. Sprawdzą się one nawet przy używaniu prostych cardboardów.

Cena pełnego zestawu to $249 i jest już dostępny w przedsprzedaży.

Jeśli wybieracie się na zbliżające się targi CES 2019, oni też tam będą i będzie możliwość przetestowania kontrolerów na żywo.