Kampania Etee osiągnęła wymagany pułap, ale jeszcze trwa 24 dni, XRSwim staje się swoistym zagłębiem aplikacji XR dla WWW, a posiadacze Oculus Quest mają swojego ‘Boneworks’a”. W tym roku Oculus Connect 7 w wersji online ale bez daty, a na deser zagadkowe The Under Presents trafia na Steam. Geronimo!

E(X)p(R)esowy piątek #25

Ten tydzień to dla nas potężne wyzwanie logistyczne. Jak wiecie rozpoczęliśmy cykl nagrań w naszym studiu VR co pochłania nas czasowo. Za nami już jedno, a dokładnie dzisiaj, kolejne nagranie z kolejnym gościem. A w kalendarzu już następni chętni w kolejce. Na chwilę obecną nagrania realizujemy w tymczasowym studiu, ponieważ czekamy cały czas na możliwość “zainstalowania” się w naszym własnym, przez nas zaprojektowanym i stworzonym otoczeniu. O realizacji naszych nagrań informujemy Was na bieżąco, a co najciekawsze wy także możecie brać w nich udział. Wystarczy, że wesprzecie naszą działalność kwotą, która nie jest wygórowana, a już zarezerwowaliście sobie miejsce w naszym studiu.

Czemu Patronite? Cała treść przez nas udostępniana na serwisie YesEyeSee jest darmowa! I taka pozostanie. Do tego wdrażamy masę świetnych pomysłów, aby rozruszać polską scenę XR. Nie posiadamy sponsorów ani inwestorów, ponieważ chcemy, aby kształt serwisu był w 100% zależny jedynie od nas i naszych patronów. Czas pokazuje, że to się uda!

No dobra, wystarczy już tej autoreklamy. Czas zająć się konkretami.

Etee wylądowało tam gdzie chciało

O tych kontrolerach zrobiło się dosyć głośno w ostatnich tygodniach. I nic dziwnego, bo same w sobie są dosyć unikatowe i oferują zupełnie inne doświadczenia. Pisząc o nich cały czas zastanawiałem się nad wersją 3DoF, czy aby na pewno dzisiaj taka wersja ma prawo bytu. Po kilku konsultacjach ze strony producenta (a w zasadzie dzięki rozmowie z Jakubem Kameckim z TG0) okazuje się, że oni sami widzą tutaj zastosowanie. Ok, szanuje i czekam.

Na dzień dzisiejszy zbiórka na serwisie Kickstarter wygląda obiecująco. Nie, nie obiecująco. Wygląda rewelacyjnie. Do zebrania była kwota $58.000 dolarów, a na liczniku już mamy o $10.000 dolarów więcej. Ale to nie koniec, bo zbiórka trwa w najlepsze jeszcze przez 24 dni!

Oczywiście firma cały czas podnosi poprzeczkę. Pierwszy etap zbiórki zakończył się sukcesem (pułap £45.000 funtów) i tym samym TG0 ujawniło nowy “ficzer” kontrolerów Etee. Posiadają one powierzchnię LED, która może służyć jako kontroler dotykowy. Po £60.000 firma udostępnia model 3D całej obudowy. To jest gratka dla moderów bo dzięki temu będą mogli tworzyć przeróżne nakładki i peryferia. A co dalej? Dowiemy się po przekroczeniu kolejnego pułapu, £70.000 funtów.

Ciekawe czy będzie z nich można korzystać w produkcjach dostępnych na XRSwim.

XRSwim to coś jak Steam dla webu

Całkiem niedawno wspominaliśmy o WebXR, świetnym dodatku dla Unity. Dzięki niemu developerzy będą mogli łatwiej i szybciej tworzyć aplikacje VR dla webu. Tylko pytanie co z nimi dalej robić? Większość z nich ginie gdzieś na prywatnych repozytoriach i serwerach. XRSwim ma stać się scentralizowaną platformą dla wszelkich produkcji XR dedykowanych przeglądarkom internetowym.

Jaka jest przewaga XRSwim nad innymi sklepami z grami i aplikacjami VR? Taka, że na Swim wszystko jest darmowe! Na razie. Ale umówmy się, nie znajdziemy tam produkcji pokroju HL:Alyx czy choćby Boneworks. Ale już na przykład Moon Rider wydaje się całkiem ciekawą alternatywą Beat Saber dla WWW. Jedyne co potrzebujemy to przeglądarkę ze wsparciem dla WebVR.

Jednak wirtualna rzeczywistość to nie wszystko. Coraz większą popularnością jest technologia rozszerzonej rzeczywistości uruchamiana bezpośrednio na stronie WWW. Najbardziej znanym frameworkiem umożliwiającym takie działanie jest 8th wall. I tutaj według mnie jest największe pole do popisu. Od zarania dziejów (znaczy się od początków wejścia technologii AR na nasze telefony komórkowe) problemem była konieczność stworzenia dedykowanej aplikacji. To ona stawała się naszym oknem na świat AR. I to była bariera nie do przebicia. Przestaje być to konieczne, a co za tym idzie sama technologia staje się jeszcze bardziej dostępna.

Zapraszam Was na stronę XRSwim i sami przekonajcie się jakie wspaniałe rzeczy możemy już za niedługo widzieć na naszych przeglądarkach internetowych. Zapraszam także użytkowników Oculus Quest na platformę SideQuest Czeka na Was gra w stylu Boneworks.

Physics Playground

Zacznę tak jak sami twórcy. Poniższa pozycja nie jest grą w pełnym tego słowa znaczeniu. To bardziej tech-demo pokazujące możliwości jakie daje fizyka i gogle Oculus Quest. Ale czy Boneworks tak samo nie zaczynało? No jasne, że tak!

Całość została zbudowana na silniku Unity i wygląda naprawdę zacnie. Nie można nazwać tego bezpośrednią konkurencją Boneworks ale idzie w dobrym kierunku. Inaczej niż Oculus Connect 7.

OC7 online ale nie wiadomo kiedy

Zdziwieni? No chyba to było już wiadomo miesiąc temu, że tegoroczne OC7 nie odbędzie się w takiej formie jak zwykle. Z tym, że impreza ta ma miejsce w maju więc było jeszcze trochę czasu do ogłoszenia jej odwołania. Jednak w tym przypadku nie wiadomo tak dokładnie, kiedy w ogóle się odbędzie. I to jest zastanawiające.

fb
źródło: Inverse

In light of the evolving public health risks related to COVID-19, we’ve decided to shift Oculus Connect 7 to a digital format later this year.
This was a tough decision to make, but we need to prioritize the health and safety of our developer partners, employees, and everyone involved in OC7. Oculus Connect gives us an unprecedented opportunity to connect with our global developer community. OC7 will be no exception, and we look forward to sharing more details about the digital event in the coming months

“Digital event”, to jest słowo klucz. Nie ma tutaj słowa o VR. Czyli można z tego wnioskować, że pomimo dosyć kluczowej pozycji w branży VR firma nie pójdzie w ślady HTC, które organizuje swoje eventy na popularnych platformach social-VR. Nie ma co gdybać, bo nic nie wiemy. OC7 nie będzie i tyle. Za to “The Under Presents” będzie na Steamie.

The Under Presents

Wczoraj na platformie Steam zagościła całkiem ciekawa produkcja. Sama w sobie stanowi połączenie wielu form sztuki. Trochę teatru, szczypta kina, a wszystko w dosyć oryginalnym, ekstrawaganckim klimacie.

Gra swoją premierę miała w 2019 roku i dedykowana była jedynie goglom Oculus (w tym Quest). Ale już teraz tą przygodą mogą cieszyć się także użytkownicy innego sprzętu na platformie Steam. Osobiście nie miałem jeszcze okazji testować, ale recenzje jakie się pokazują świadczą, że warto stracić chwilę czasu aby ja poznać. Więc co robicie w ten weekend?

A tymczasem… nie E(X)p(R)esowego weekendu Wam życzymy.