BIM, Building Information Modeling to temat, który nie schodzi z ust projektantów, inżynierów i architektów. Pomaga i drastycznie przyspiesza wszelkie prace w dziedzinie AEC. Na III Kongresie BIM dla producentów mieliśmy okazję zaprezentować, jakie wsparcie daje także technologia XR.
W Wiśle w dniach 29-30 miała miejsce konferencja BIM, której głównym organizatorem była firma Procad. Ponad stu uczestników z przeróżnych branż wysłuchało kilkudziesięciu prelekcji dotyczących poprawy jakości pracy oraz przyspieszenia procesów projektowych. YesEyeSee także znalazło się na liście prelegentów. Jednak naszym celem było zaprezentowanie technologii XR, jako narzędzia pozwalającego w jeszcze lepszy sposób zaprezentowania swojego produktu.
VR
Wirtualna rzeczywistość to technologia najbardziej rozpowszechniona i rozpoznawalna. Tak naprawdę w 100% wykreowany sztuczny świat nie stanowi problemu ze zrozumieniem. Jednak często klienci borykają się z problemem doboru sprzętu, którego jest coraz więcej. Na chwilę obecną dostępnych jest ponad 30 urządzeń VR. Są to urządzenia typu tethered (wymagające podłączenia do komputera) oraz urządzenia standalone. Dobór odpowiedniego sprzętu zależy tylko do usługi jaką chcemy oferować oraz od zasobności naszego portfela. Rozstrzał cenowy jest olbrzymi i zaczyna się od kilkuset złotych, a kończy na ponad 20 tysiącach.
Rodzaj prezentowania kontentu na urządzeniach VR jest praktycznie nieograniczony. I można powiedzieć, że chyba nie ma branży, która nie mogła by prezentować swoich produktów w ten właśnie sposób. Sama aranżacja wnętrz budynków, których budowa jeszcze się nie rozpoczęła, daje olbrzymie pole do popisu. Od koloru ścian i dobór wykładzin, po rodzaj płytki w toaletach czy dekoracji w hall’u. Sam chodnik okalający budynek także może być projektowany i dobierany poprzez wirtualna rzeczywistość. “Sky is the limit”.
AR
I na tym punkcie skupiliśmy się najbardziej. Prezentacja jakiegokolwiek detalu w świecie rzeczywistym daje najlepsze efekty. Do naszej prezentacji użyliśmy prostego przykładu w formie aplikacji AR, pozwalającej na szybkie posadowienie ogrodzenia. Za jej pomocą w przeciągu 3 minut udało nam się ogrodzić niemalże 800 metrową działkę. W przykładzie użyliśmy tylko jeden model przęsła ogrodzeniowego. Ale nic nie stoi na przeszkodzie aby klient otrzymał w aplikacji dostęp do całego katalogu producenta. Dzięki temu po posadowieniu całości może ją dowolnie zmieniać i modyfikować. Mamy tutaj do czynienia z kompletnie nową relacją pomiędzy klientem i produktem. Koniec z przeglądaniem płaskich zdjęć w katalogach. Koniec z prezentowaniem wizualizacji 3D, które pokazują efekt końcowy. Za pomocą technologii AR niemalże “fizycznie” jesteśmy w stanie zaprezentować jaki będzie efekt końcowy.
W czasie prezentacji przedstawiliśmy jeszcze kilka przykładów zastosowania technologii AR w prezentacji produktu. Prym wiedzie tutaj aranżacja wnętrz w postaci mebli czy detali. Cały bum na tego typu wizualizację rozpoczęła Ikea swoją aplikacją wydaną niemalże 2 lata temu. Producenci drzwi i okien także mogą korzystać z rozwiązań rzeczywistości rozszerzonej. Łatwiej jest dopasować odpowiedni model skrzydła drzwiowego do otoczenia w którym będzie ono zainstalowane, niż oglądać je jedynie w sklepie.
MR
Technologia Mixed Reality jest jeszcze mało popularna w naszym kraju. I tak naprawdę nie ma się czemu dziwić. Sama w sobie posiada dosyć wysoki próg wejścia w postaci drogiego sprzętu. Faktu nie ułatwia także obecny problem z samym kupnem. Jednak trzeba pamiętać, że istnieją rozwiązania, które z powodzeniem mogą zastąpić dedykowany sprzęt. Takim rozwiązaniem może być chociażby Bridge Sensor firmy Occipital. Dzięki niemu otrzymujemy świetne połączenie zwykłego tabletu z czujnikiem działającym niemalże identycznie jak gogle Hololens czy Magic Leap. Samo zastosowanie technologii MR praktycznie jest nieograniczone i do złudzenia przypomina rozwiązania AR. Z tą jednak różnicą, że MR daje nam okluzję, co w pewnych przypadkach jest niezbędne dla prezentacji produktu czy projektu.
Jaką drogę obrać?
Tak naprawdę na to pytanie nie ma prostej odpowiedzi. Technologie AR, VR i MR nie są traktowane jako gorsza, lepsza czy najlepsza. Każda z nich to olbrzymi potencjał, jednak na różnych frontach . I tutaj stajemy my. Naszym celem jest zrozumienie potrzeb klienta i odpowiedni dobór technologii dla odpowiedniego wykorzystania w BIM. Często zdarza się, że praktycznie każda z nich spełni swoje zadanie jakie zostało wyznaczone. W tym przypadku decyduje już tylko budżet i czas jaki został wyznaczony aby osiągnąć zamierzony cel.
Mamy nadzieję, że po naszej prezentacji technologie XR staną się jeszcze bardziej popularne wśród polskich przedsiębiorców. Będą nie tylko technologiami wykorzystywanymi w celach marketingowych, ale także jako narzędzia pracy.