W czerwcu wraz z firmą Procad SA zorganizowaliśmy warsztaty VR odbywające się w 4 lokalizacjach. Naszym celem było zaprezentowanie nie tylko samych możliwości wirtualnej rzeczywistości. Chcieliśmy przekazać niezbędną wiedzę jaka jest potrzebna aby samemu nauczyć się tworzyć doświadczenia immersyjne. Sukces osiągnięty do tego stopnia, że od września planujemy robić to cyklicznie.
Warsztaty odbywały się dwukrotnie w Warszawie, we Wrocławiu oraz Gdańsku. Idea jaka nam przyświecała to pokazać i nauczyć uczestników w jak prosty sposób można zacząć przygodę ze sprzętem VR. Warsztaty przeprowadzane był na mobilnych stacjach roboczych HP z wykorzystaniem gogli HP Windows Mixed Reality. Pomimo terminu przypadającego na okres przedwakacyjny (a w przypadku ostatniego warsztatu w Warszawie, już w terminie wakacji) spotkaliśmy się z olbrzymim zainteresowaniem, za co dziękujemy wszystkim uczestnikom.
Za cel warsztatów obraliśmy przekazanie wiedzy ściśle praktycznej. Nie interesowało nas kompletnie przeprowadzenie suchej prezentacji sprzętu czy oprogramowania. Tego typu inicjatyw można znaleźć dużo. Naszym zadaniem było praktyczne nauczenie uczestników wszystkich procesów jakie są konieczne, aby stawiać pierwsze kroki w produkcji oprogramowania VR. Stawiając sobie taki cel zdawaliśmy sobie sprawę, że zadanie nie jest łatwe. Warsztaty miały charakter otwarty więc udział mógł wziąć każdy. Niezależnie od wykształcenia, wiedzy, branży czy umiejętności. Skrypt przygotowany był tak aby poradził sobie każdy. I tak też było. Przeważająca większość uczestników związana była z branżą architektoniczną, ale wśród uczestników byli także studenci, menedżerowie projektów, konstruktorzy oraz hobbiści.
Intensywne 2 dni
Warsztaty prowadzone były z wykorzystaniem silnika Unity3D ze względu na jego prostotę oraz powszechność zastosowania. Pierwszego dnia uczestnicy mieli okazję dowiedzieć się w jaki sposób importować swoje projekty tworzone w różnych programach graficznych. Uczyliśmy się podstaw pracy ze światłem oraz materiałami. Bawiliśmy się fizyką i budowaniem scen z elementów 3D. Drugi dzień natomiast to już praca z goglami HP WMR. Pokazaliśmy w jak najprostszy sposób skonstruować mechanizm poruszania się w VR czyli teleport. Bawiliśmy się prostą interakcją jak podnosić i opuszczać obiekty oraz w jaki sposób dynamicznie zmieniać otoczenie poprzez zmianę materiałów czy dodawanie nowych elementów na scenie.
Po zakończonych warsztatach i rozmowach z uczestnikami już wiemy, że przekazana na warsztatach wiedza była dopiero wstępem do dalszego zdobywania umiejętności w tej dziedzinie, co podkreślał niemalże każdy uczestnik. Z tego właśnie powodu już teraz rozpoczęliśmy prace nad całym cyklem spotkań. Jednak tym razem planujemy podzielić je na branże w jakiej uczestnik będzie czuł się najlepiej. Każda z branż będzie zdobywać wiedzę na tym samym poziomie jednak z ukierunkowanym zastosowaniem. Oczywiście nie zabraknie także warsztatów ogólnych, niezwiązanych z żadną branżą. Dodatkowo wprowadzamy poziomy zaawansowania, od absolutnych podstaw do specjalistycznych komponentów. Uchylając rąbka tajemnicy wśród zagadnień będzie nauka skryptowania wizualnego Bolt, tworzenie interfejsów w świecie VR, nauka animacji oraz wiele innych. Wszystko oczywiście z naciskiem na VR.
AR też cieszy się zainteresowaniem
Otrzymywaliśmy także sporo zapytań odnośnie przeprowadzania warsztatów z rozszerzonej rzeczywistości. W tym przypadku zawsze podkreślaliśmy, że wiedza zdobyta na przeprowadzonych warsztatach jest uniwersalna. Jednak w przypadku AR mamy do czynienia z pracą na innych urządzeniach co wiąże się z inną charakterystyką budowania samej aplikacji. Jednak istnieje dosyć duże prawdopodobieństwo, że tego typu zajęcia także znajdą się w naszym kalendarzu.
Podziękowania
W tym miejscu chciałbym podziękować firmie Procad SA za chęć zorganizowania takiego przedsięwzięcia, firmie HP Polska z udostępnienie sprzętu, na którym pracowali uczestnicy, Politechnice Gdańskiej Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa oraz Centrum Technologii Audiowizualnych CeTa z Wrocławia za udostępnienie sal.
Każdy z warsztatów prowadziłem osobiście i z tego miejsca jeszcze raz chciałbym podziękować wszystkim uczestnikom. Sukces tych warsztatów to Wy oraz wasze spostrzeżenia. Dziękuję zwłaszcza tym, dla których było to pierwsze spotkanie z oprogramowaniem 3D. Wiem, że momentami mogło być ciężko ale na koniec każdy z Was założył gogle i poruszał się po świecie, który sam stworzył. Wierzę, że to dopiero początek drogi jaka nas czeka. Do zobaczenia.