Aplikacje do rozszerzonej rzeczywistości często kojarzone są z dedykowanymi programami. Ich stworzenie jest nieosiągalne dla przysłowiowego Kowalskiego. Ale nawet nie znając grama programowania możecie tworzyć własne modele w AR.
Universal Scene Description (USDZ) to format pliku, który został stworzony przez Apple i znane studio Pixar. Nie wiele osób o tym wie, ale bez tego formatu popularny silnik ARKit chyba by nie zaistniał. Bo to właśnie do tego formatu konwertowane są wszystkie modele jakie widzimy na scenie AR. Ale po kolei.
Tak naprawdę za proces tworzenia rozszerzonej rzeczywistości na urządzeniach iOS biorą udział dwa elementy. ARQuickLook zajmuje się renderowaniem modelu w środowisku, dbaniem o warunki oświetleniowe, skanowaniem powierzchni, umieszczaniem obiektu w otoczeniu i utrzymywaniem jego miejsca, nawet gdy kamera się porusza.
USDZ to kompaktowy, pojedynczy plik, zawierający wszystkie informacje o danych siatki, danych binarnych i teksturach modelu. Dzięki temu nie trzeba się martwić o łączeniu tych poszczególnych elementów w razie konieczności przeniesienia modelu do innego systemu.
Początki nie były łatwe. Aby przekonwertować nasz model do pliku USDZ należało znać chociaż podstawy środowiska programistycznego XCode. Jakby tego było mało pierwsze konwertery były, mówiąc delikatnie, ułomne, bo miały problem z co poniektórymi formatami plików 3D. Wszystko zmieniło się w 2019 roku kiedy Apple pokazało nowe narzędzie oparte na języku Python. Od tego momentu w sieci można znaleźć wiele converterów czy platform dzięki którym nasz model możemy szybko pokazać w rozszerzonej rzeczywistości. Część z nich jest niestety płatna. Ale ja ostatnio napotkałem świetne, darmowe rozszerzenie do Unity, dzięki któremu w przeciągu 2 minut, nie znając nawet jego podstaw możemy przekształcić model na format USDZ.
USD – rozszerzenie dla Unity
Pamiętać należy tylko o tym jak uruchomić Unity, jak zainstalować dodatek i jak wsadzić model na scenę. Efekt?
Prawda, że nawet zgrabnie to wgląda? Od razu spieszę z wyjaśnieniem, że interakcje z modelami są mocno ograniczone. Możemy je skalować, przesuwać i obracać. Jakiekolwiek inne działania nie będą niestety miały miejsca. Ale w plikach USDZ nie chodzi o tworzenie pełnych scen i interakcji. Chodzi jedynie o zaprezentowanie modelu w przestrzeni.