Architektura to branża, w której VR zaczyna rozpychać się łokciami. Wizualizacje nieistniejących jeszcze realizacji stają się standardem i nie wystarczają już płaskie rendery. Jednak największy problem z jakim borykają się użytkownicy oprogramowania CAD to płynne przenoszenie projektów do silników tj. Unity3D. I tutaj Tridify idzie z pomocą.

Większość tego typu zabiegów polega na wyeksportowaniu projektu z odpowiednim rozszerzeniem i zaimportowanie go w programie do wizualizacji VR. Jednak coraz większy stopień złożoności projektów oraz ilość dostępnego oprogramowania sprawia, że staje się to niewystarczające. Jest także obarczone błędami, np: brak materiałów czy tekstur. Dodatkowym problemem z jakim spotkałem się osobiście to brak danych zawartych w projekcie CAD. Tutaj mówię przede wszystkim o informacjach poszczególnych elementów konstrukcji, które jak się okazuje stają się przydatne także w projekcie VR. Tridify rozwiązuje ten problem.

Podstawowym oprogramowaniem, z którego najczęściej architekci korzystają to Autodesk Revit. I to właśnie z myślą o nim powstało Tridify. Jest to platforma, która służy konwersji plików Revit z możliwością importowania ich w silniku Unity3D. Cały proces zaczyna się od założenia konta na stronie https://www.tridify.com/. Konto jest zupełnie darmowe, a o samych ograniczeniach napisze później.

Całość procesu opiera się na stworzeniu nowego projektu oraz dodawanie do niego poszczególnych plików wyeksportowanych z oprogramowania Revit. Warto zwrócić uwagę, że format pliku wymagane przez Tridify to IFC (Industry Foundation Classes). Jest to format wykorzystywany na szeroką skalę w programach BIM (Building Information Modeling). Zawiera on nie tylko samą geometrię, ale także wszelkie informacje dotyczące budynku. Po dodaniu nowego pliku następuje proces walidacji pod kątem poprawności. Proces ten trwa naprawdę krótko,w przypadku niewielkich modeli było to kilkanaście sekund. Teraz pozostaje nam już tylko przesiąść się do Unity3D i zaimportować projekt.

asset-store-tridify

Integracja z Unity3D

Aby korzystać z Tridify w Unity3D należy pobrać dodatek ze sklepu Asset Store. Dodatek jest dostępny za darmo pod tym linkiem. Po zainstalowaniu, w górnym menu pokarze nam się opcja Tools, a w niej dostęp do naszej wtyczki. Pierwszą rzeczą, którą musimy zrobić to zalogować dokładnie tymi samymi danymi jakimi logowaliśmy się na usłudze www. W ten sposób dostaniemy dostęp do wszystkich naszych projektów. Wystarczy zaznaczyć, który z nich chcemy zaimportować i co najważniejsze co chcemy z niego zaimportować. Tridify daje nam opcje przeglądu całego drzewa projektu i wybraniu tylko interesujących nas elementów. Bardzo przydatna funkcja jeśli interesują nas np. same instalacje. Klikając w ‘Load selected’ następuje proces importowania projektu. Tutaj w zależności od jego wielkości czas może być różny. Na pewno proces ten jest o wiele dłuższy niż sama weryfikacja pliku IFC.

tridify-import

Po zakończonym procesie importu na scenie załaduje nam się pełen projekt z elementami dokładnie takimi jakie wybraliśmy. Warto zwrócić uwagę na jeden istotny fakt. Model nie znajdzie się w naszej bibliotece Assets. Jest on bezpośrednio załadowany na scenę. jest to istotny fakt z punktu widzenia ustawień importowanego modelu, do których tutaj nie mamy dostępu.

Po tych kilku, prostych krokach mamy pełen setup do tworzenia prezentacji VR wraz z elementami dowolnymi elementami interakcji. Możemy rozpocząć od spaceru oraz prostych interakcji tj. przemieszczanie lub tworzenie elementów wystroju wnętrz. Światło real-time sprawi, że wizualizacja nabierze nowego wymiaru. Pamiętajmy, że mamy tutaj do czynienia ze środowiskiem VR i silnikiem stworzonym na potrzeby gier. Więc tak naprawdę ogranicza nas tyko wyobraźnia. No i oczywiście umiejętności.

tridify-zaimportowany

Cena?

Dobrą informacją są też plany subskrypcji z jakich możemy korzystać. Plan darmowy obejmuje 30MB miejsca w chmurze na nasze projekty. Jest to nie wiele, ale na potrzeby zapoznania się z narzędziem w zupełności wystarcza. Możemy oczywiście projekty usuwać, a na ich miejsce eksportować nowe. Drugim ograniczeniem jest ilość konwersji. Darmowy Plan zakłada jedynie 10 w miesiącu. Ale za jedyne $20 miesięcznie można podnieść te limity do 200MB przestrzeni w chmurze i do 50 konwersji. Ale za $90 dolarów miesięcznie otrzymamy już 1GB przestrzeni. Niestety liczba konwersji w tym przypadku nie zmienia się i posiadamy do 50 w miesiącu. Jednak dalej daje nam to możliwość konwertowania jednego projektu dziennie!

Czy warto?

Spotykamy się z wieloma osobami, dla których praca z tego typu narzędziami jest barierą nie do pokonania. Pierwszą przeszkodą jest sam proces eksportu i importu. Tridify uprościł to do granic możliwości. Następną barierą jest poznanie nowego narzędzia i czas na to potrzebny. Tutaj trzeba się z nimi zgodzić. Musimy posiadać elementarną wiedzę na temat budowania scen pod VR oraz podłączania komponentów potrzebnych do realizowania założonych zadań. Ostatnim elementem, który sprawia pewną niechęć korzystania z takich narzędzi jest dostępność oprogramowania CAD, który pozwala na “wejście” w projekt bez konieczności programów trzecich. Jednak ich możliwości są mocno ograniczone. Nie spotkacie tam funkcji pozwalających na dostosowanie wyglądu wnętrz pod klienta (kolorystyka ścian, zmiana materiałów czy tekstur), nie ma tam także opcji urządzania wnętrz, wypełnienia ich elementami jak stoły, krzesła, sprzęt AGD czy RTV. Dodatkowo wygląd całej sceny nie będzie tak realistyczny jak przy korzystaniu z silnika posiadającego komponenty do tworzenia realistycznego światła.

Wirtualna rzeczywistość niesie za sobą dwie rzeczy. Pierwsza z nich to pokazanie projektu w jego naturalnych rozmiarach, po którym możemy się swobodnie poruszać oraz dokonywać zmian. Drugi, to tak zwany efekt “Łał”. I to właśnie on stanowi olbrzymi potencjał w procesie prezentacji projektu, czy sprzedaży. Niestety piękny render w katalogu już nie wystarcza.