Ostatnie badania przeprowadzone w naszym kraju pokazały, że jesteśmy narodem nieczytającym… książek. Nie liczy się tutaj czytanie “walla” na Facebooku. Brak czasu, brak chęci i brak dobrej książki to podstawowe argumenty jakich używamy. To może coś technologicznego.

Żeby nie było, też się przyznam. Tak, czytam. Nawet 15 minut przed snem z książką sprawia, że wyciszam się po całym dniu. A co trzymam w ręku? Uwielbiam zapach i dotyk książki, ale kupuje jedynie te, które chcę mieć na półce. Reszta ląduje na Kindlu. Uwielbiam SF oraz wszelkie jego odmiany. Gdybym miał zabrać na bezludną wyspę książki bez dwóch zdań byłaby to cała saga Diuny (19 tomów) oraz saga Hyperion (4 tomy). Ale nie wiem, czy wiecie istnieją także książki związane z technologią XR. Wszak większość z nich to anglojęzyczne pozycje lecz przy okazji można podszlifować język.

1. Ready Player One

Zdziwieni? Tak, jest książka opowiadająca tą samą historię co film. Co ciekawe jest w wersji Polskiej! Mamy 2045 rok i świat tak nudny i brudny, że wszyscy pragną uciec do wirtualnego świata zwanego OASIS. Książka, tak jak i film opowiada o losach Wade’a Wattsa, który od dzieciństwa przebywa w OASIS i ma absolutnego świra na punkcie odnalezienia Miedzianego Klucza. Historia może i błaha, ale przedstawiony świat pokazuje jak blisko (lub daleko, zależy od punktu widzenia) już teraz się znajdujemy, aby osiągnąć ten sam stopień immersji.

Książka do kupienia tu: https://czytam.pl/k,ks_727980,Player-One-Cline-Ernest-google.html

2. Research Handbook on the Law of Virtual and Augmented Reality

Pozycja dla bardziej zaawansowanych, bo niestety w wersji angielskiej. Tutaj nie znajdziemy ciekawych historyjek jak to AR/VR zmienia i upraszcza nasze życie. Mówi ona o prawnych konsekwencjach interakcji człowieka z treściami immersyjnymi. Ta książka dotyczy takich kwestii, jak chroniona mowa, ochrona danych i naruszenie praw własności intelektualnej. Brzmi może zbyt prawniczo, ale autorzy starają się przedstawić te problemy w sposób jak najbardziej zjadliwy dla zwykłego człowieka. Skupiają się oni na sposobie, w jaki użytkownicy działają za pośrednictwem wirtualnych awatarów i manipulują obiektami wirtualnymi, czego rezultatem jest przeniesienie tych doświadczeń na grunt rzeczywistości. A to może mieć swoje konsekwencje natury prawnej.

Książka do kupienia tu: https://www.amazon.com/Research-Handbook-Virtual-Augmented-Reality/dp/1800370970/

3. Virtual and Augmented Reality in Education, Art, and Museums

Kolejna pozycja anglojęzyczna. Już po samym tytule można wywnioskować o czym tak naprawdę jest. Mówi ona o tym jak mocno VR i AR zmieniają nasze życie oraz otoczenie. Edukacja to podstawa rozwoju społeczeństwa. To, w jaki sposób zostanie przeprowadzona zaważy na naszych przyszłych pokoleniach. Technologia XR wiele zmienia w tej dziedzinie, a to może zmienić fundamentalne zasady nauczania. Sztuka natomiast od zaranie dziejów była sposobem wypowiedzi artystów reagujących na zmiany, czy to społeczne czy polityczne. VR i AR oferują zupełnie nowe sposoby ich odbioru co otwiera kompletnie nowe, nie znane do tej pory drzwi i możliwości ekspresji.

Książka do kupienia tutaj: https://www.amazon.com/Augmented-Education-Advances-Computational-Intelligence/dp/1799817962/

4. Augmented Reality: Where We Will All Live

Wiele osób zastanawia się, gdzie to wszystko podąża. Ale pytanie jak to się wszystko zaczęło. Książka ta łączy to co było z tym co może się zdarzyć. Prowadzi ona czytelnika przez całą filozofię jaka kryje się pod pojęciem rzeczywistości rozszerzonej. Zapewnia czytelnikowi narzędzia niezbędne do uzyskania wglądu w kwestie związane z definicją, tworzeniem i sposobem, w jaki postrzega ona rzeczywistość. Opisuje w czym tak naprawdę może nam pomóc w codziennych pracach oraz w jaki sposób powinna reagować na otoczenie. Książka ta dedykowana jest nie tylko osobom zainteresowanym technologią AR ale także dla programistów.

Próbkę książki można przeczytać pod tym linkiem.

Książka do kupienia tutaj: https://krainaksiazek.pl/informatyka/grafika-komputerowa/Augmented-Reality-Where-We-Will-All-Live,9783319545011.html

Inne

A poniżej jeszcze kilka pozycji, które warto zbadać, bo technologia XR to nie tylko sprzęt i tysiące linii kodu.