Renderowanie w chmurze to coś na co czeka wielu. Skutecznie odciąży to nasze lokalne maszyny oraz spowoduje, że urządzenia XR staną się mniejsze i mobilniejsze. NVidia mówi o tym od ponad roku a Holo-Light już to robi.

Firma Holo-Light może nie była wam wcześniej znana, ale proponuję zapamiętać tą nazwę. Dostawca immersyjnego oprogramowania i technologii XR, ogłosił, że opracował rozwiązanie do zdalnego renderowania. Umożliwia ono przesyłanie strumieniowe kontentu aplikacji AR oraz VR w czasie rzeczywistym za pośrednictwem lokalnych serwerów lub chmury. Firma twierdzi, że jej platforma Interactive Streaming for Augmented Reality (ISAR) pomaga rozwiązać problem ograniczeń wydajności wynikających z ograniczonej mocy obliczeniowej mobilnych urządzeń AR i VR, takich jak okulary AR, smartfony czy nawet headsety standalone.

By rendering each application remotely as a whole, ISAR enables visualization and interaction with highly polygonal, data-intensive content such as 3D objects, 3D CAD models or BIM data. The CPU and GPU of the end device are only required to a small extent, which in the long term will help to reduce the size of the end devices and optimize the form factor.

Philipp Landgraf, CTO Holo-Light

Twórcy zwrócili uwagę, że w chwili obecnej górują dwa środowiska. To w nich w większości tworzone są aplikacje AR, VR czy nawet MR. Mowa tutaj o silniku Unity3D oraz Unreal. Poza podstawowymi elementami 3D jakie są prezentowane, każda aplikacja posiada wszelkiego rodzaju komponenty tworzone pod każdą z nich. Mowa tutaj o menu, interakcjach czy wewnętrznych strukturach. Wszystko to powoduje dodatkowe obciążenie CPU jak i GPU. Oczywiście gro mocy przeznaczone jest na rendering scen i na tym skupili swoją uwagę.

Chmura = moc

ISAR SDK jest tak naprawdę nowym komponentem, który umożliwia outsourcing wymagających procesów pracy. Należą do nich rendering czy nawet logika aplikacji. Oznacza to, że moc obliczeniowa nie musi pochodzić z samego urządzenia. Może być ona zapewniona przez potężny serwer lokalny lub z chmury.

Firma może pochwalić się już pierwszym odbiorcą jakim jest BMW. Inżynierowie mogą wizualizować i manipulować szczegółowymi komponentami, takimi jak silniki lub całe samochody. A wszystko to w czasie rzeczywistym, w wysokiej jakości i w milionach poligonów. Ciekawe jest to, że BMW nie stroni od technologii. Już dzisiaj dilerzy tej marki w USA wykorzystują Hololens 2 w praktyce. Serwisanci korzystają z nich w trakcie badań diagnostycznych i w lokalizowaniu potencjalnych usterek.

The infrastructure of cloud providers empowers new highly scalable business models, because of the global availability of computing resources as well as the accessibility of the marketplace and the flexible cost structure. In combination with our ISAR SDK, our customers are able to offer their XR applications in the cloud, creating a scalable, secure and attractive pay-per-use model.

Florian Haspinger, CEO of Holo-Light

Jak wiemy w najbliższym czasie rusza projekt CloudXR. Wydawać się może, że przed nami spora rewolucja w dziedzinie renderingu chmurowego i przyrostu mocy technologii XR.