Matko, jak oni pędzą. Przed nami premiera Quest Pro, a wyciekają zdjęcia Quest 3. Do tego Mark pokazuje świetne demo ilustrujące jak działa Quest Pro i passthrough. Poza tym Vuzix ogłasza dostępność modelu Blade 2 nie wiele się różniącego od poprzednika, a Rec Room pełne wsparcie Unity i nowy, wbudowany edytor. Na koniec Runner.
Ostatnio wynikła bardzo ciekawa dyskusja poruszająca temat wszechobecnie panoszącej się technologii passthrough. Jak widać, wielu producentów idzie właśnie w tym kierunku, aby móc oddać w ręce twórców to, co daje AR czy MR. Ale są głosy sceptycyzmu związane z bezpieczeństwem. Passthrough opiera się na obrazie generowanym przez kamery, a to już wzbudza pewne wątpliwości. Większe zaufanie mają okulary przezierne z technologią falowodową czy zwykłym wyświetlaczem HUD. Ok, zgadzam się, jednak technologia przekazywania obrazu jest naprawdę zaawansowana. Do tego stopnia, że na naszych drogach są już pojazdy ciężarowe nie posiadające lusterek, a bazujące na… kamerach. Może jednak warto zmienić nawyki i zaufać przestrzeni.
E(X)p(R)esowy piątek #59
Meta Quest 3… wycieka
Dobra, przyznaje, że zaczyna być to już męczące. Zaczynam odnosić wrażenie, że za tymi wszystkimi przeciekami stoją sami producenci. Bo aż się wierzyć nie chce, że przez ostatnie tygodnie nie ma dnia, w którym coś gdzieś się nie przedostaje. A już, jeśli chodzi to Metę to podsycanie atmosfery opanowali do perfekcji. Quest Pro przed nami, a tutaj taki news.
Przecieki po raz kolejny pochodzą od analityka sprzętu, Bradleya Lyncha, który w ciągu ostatnich kilku miesięcy ujawnił już prawie wszystko, co trzeba wiedzieć o nadchodzącym Meta Quest Pro. Zgodnie z roadmap’ą ujawnioną w maju 2022 r. Meta planuje wprowadzić na rynek dwa nowe urządzenia Quest skierowane do konsumentów, o nazwach kodowych Stinson i Cardiff. Oba modele trafić mają na rynek odpowiednio w 2023 i 2024 roku. Wyciek Lyncha odnosi się do Stinsona, którego premiera według jego źródeł jest zaplanowana na 2023 rok.
Youtuber przedstawił kilka zrzutów graficznym z programu CAD. Podobnie było w przypadku Meta Quest Pro, gdzie pokazany był projekt i trochę technicznego bełkotu. Lynch mówi, że plany pokazują mniej lub bardziej ostateczny projekt, ale przyznaje, że małe rzeczy mogą się jeszcze zmienić przed masową produkcją.
I zaczynamy wirówkę spekulacji. Według Lyncha, Meta Quest 3 będzie wyposażony w dwa wyświetlacze LCD, podobnie jak niedawno pokazany headset Pico 4. Dla przypomnienia Meta Quest 2 opiera się na pojedynczym wyświetlaczu LCD. Na CAD’ach widać pokrętło, którym najprawdopodobniej regulować będziemy IPD. Trzy styki na spodzie obudowy sugerują, że Meta Quest 3 będzie kompatybilny ze stacją ładującą Meta Quest Pro, która całkiem niedawno także została ujawniona. Lynch ma jeszcze jednego, gorącego newsa. Urządzenie ma otrzymać zupełnie nowy procesor, Snapdragon XR2 Gen 2. On też zresztą wyciekł niedawno pod nazwą Project Halliday.
I myślicie, że to koniec informacji ze świata Meta na dziś? Nic bardziej mylnego.
Szermierka w MR
Tym razem sam Mark pofatygował się i pokazał jakie cuda czekają na nas, jeśli zdecydujemy się na kupno Quest Pro…. przepraszam, Project Cambria. Bo jak się okazuje cały czas ta nazwa jest w mocy.
Nie znam się kompletnie na szermierce więc dodam jedynie, iż w ten klip Meta zaangażowała światowe sławy tego sportu. Lee Kiefer to złota medalistka olimpijska, podobnie jak Gerek Meinhardt, tylko ten drugi bez złota. Do rzeczy. Video pokazuje możliwości jakie dawać nam będzie nowy produkt, a dokładniej jego opcja passthrough. No i co tu dużo mówić, wygląda to naprawdę świetnie. Jakość obrazu generowana przez kamery RGB jest naprawdę zadowalająca. I co najważniejsze wszystkie obiekty 3D są wyraźne. Nie mamy tu efektu prześwitu jak w przypadku okularów MR opartych o technologię waveguide. A wszystko to w oparciu o dwie kamery oraz czujnik głębi.
Mnie martwi jedynie cena. Skok technologiczny pomiędzy wersją 2 a Pro jest duży. I tutaj nie mam co do tego wątpliwości. Jednak czy aż tak duży, aby cena była dwukrotnie większa? Zwłaszcza jeśli Meta pokazuje takie filmy, gdzie sprzęt jest używany jako forma rozrywki. Zapowiadane $800 dolarów pewnie dla maniaków nie będzie problemem, ale mam obawy czy headset spotka się z podobnym entuzjazmem jak wcześniejsze modele. Liczę, że tak. Oby większym niż okulary Vuzix, które na rynku istnieją od lat, ale jakoś szału nie ma, nieprawdaż?
Blade 2 w sprzedaży… jakbyście nie wiedzieli
Wracamy do tematu waveguide. Model Blade 2 to już trzeci produkt firmy Vuzix. W zeszłym tygodniu trafił do szerokiej sprzedaży w Europie, Stanach, Kanadzie, Wielkiej Brytanii i Japonii. Produkt był już wcześniej wysyłany do globalnych partnerów Vuzix od początku września. Cena za model to $1299.99 dolarów.
A co takiego się zmieniło od poprzednika? No tak szczerze to nie wiele. Okulary bazują na optyce w technologii falowodowej (waveguide). Producent zapewnia, że dalej koncentruje się na bezpieczeństwie, ponieważ okulary oferują soczewki z pełną ochroną przed promieniowaniem UV oraz certyfikaty bezpieczeństwa ANSI Z87.1. Zapewniają najwyższy standard ochrony oczu i twarzy w miejscu pracy.
Enterprise clients across market verticals such as healthcare, construction, security and retail already know and love Vuzix Blade’s sleek, comfortable design. This latest model is a direct response to widespread interest for a more muscular version, with greater functionality and performance, while preserving the all-important wearability factor
Paul Travers, CEO Vuzix
Blade 2 napędzany jest wysokowydajnym procesorem Qualcomm (Quad Core ARM), który teraz działa na systemie operacyjnym Android 11. Posiadają wyświetlacz o rozdzielczości 480 x 480 i pole widzenia 20 (horyzontalnie) i 17 (wertykalnie) stopni. Przerażająco mało? Pamiętajcie, że ten sprzęt to tak naprawdę HUD dla operatorów parków maszynowych czy hal produkcyjnych. Dlatego też najistotniejszym elementem to kamera pozwalająca na streamowanie obrazu do osób trzecich. A dzięki systemowi Android, sprzęt wspiera szeroką gamę oprogramowania korporacyjnego, takiego jak MS Teams, Zoom czy TeamViewer.
Vuzix Blade 2 smart glasses are now optimized for enterprise use across a broader number of use cases. They deliver a versatile hands-free wearable computing solution that’s critical in today’s diverse work environments, including head tracking, a touchpad and full voice control. Workers can easily access see-what-I-see virtual assist and collaboration software, real-time data, work instructions, mixed reality, HD photography and video streaming. There is no other AR form factor today that delivers on power, functionality and style like Vuzix Blade 2.
Paul Travers, CEO Vuzix
Nie to, że jakoś krytykuję postępy Vizux, ale odnoszę wrażenie, że inżynierowie nie mają za bardzo pomysłu co dalej zrobić. Model Blade 2 niewiele odbiega od modelu Blade, który na rynku istnieje od niemalże 3 lat. A to w technologii XR przepaść. A tutaj zmian nie wiele. Nie to co w Rec Room, właśnie dali edytor zintegrowany z silnikiem Unity.
Kreator Rec Room bezpośrednio w Unity
Jeśli nie wiecie co to Rec Room to chyba przespaliście ostatnie lata. To w wielkim skrócie, jedna z popularniejszych platform społecznościowych dla maniaków VR. Plasuje się teraz mniej więcej na równi z VRChat, bo ten od samego początku umożliwiał tworzenie światów w Unity i bezpośrednią ich publikację.
‘Rec Room Studio‘, tak dokładnie nazywa się ich nowy pakiet. Wcześniej, kreatorzy Rec Room budowali pokoje i obiekty za pomocą narzędzia w samej grze o nazwie Maker Pen. Umożliwia ono tworzenie podstawowych kształtów, posiada narzędzia do ich budowania, umożliwia na kreowanie rekwizytów i wszelkich zasobów. Jest to zaskakująco elastyczne narzędzie, chociaż zdecydowanie ogranicza przyszłych programistów. Są oni w większości zaznajomieni ze standardowymi narzędziami do tworzenia gier. Ale koniec z tym. Będzie szybciej i wygodniej.
Wersja beta, która właśnie się ukazała oferować będzie importowanie wszelkich zasobów z zewnątrz (obiekty, materiały czy tekstury), możliwość tworzenia terenu za pomocą narzędzia Terrain w Unity oraz budowanie złożonych animacji wykorzystując standardowy Animator. Nie zapominajmy o tym, że Unity to także narzędzie dla programistów. I tutaj także będą mieli oni pole do popisu. Wszelkie elementy będzie można okraszać standardowymi zdarzeniami. Stawiam na to, że Rec Room zyska na wartości, a dokładniej pokoje i światy w nim kreowane.
(GRY)ziony weekend
RUNNER to nadchodząca gra wyścigowa od niezależnego studia Truant Pixel, która w przyszłym miesiącu obiecuje wprowadzić do Quest 2 trochę akcji typu run-and-gun, inspirowanej latami 80-tymi.
Autorzy w powyższym klipie ostro wzorowali się na klasyce anime jaką jest Akira. W pierwszym momencie liczyłem na tytuł łączący grę Tron z Pistol Whip. Ale to chyba nie ten kierunek. Gra trafi 6 października do sklepów.
A tymczasem… nie E(X)p(R)esowego weekendu Wam życzymy.