Facebook pokazał koncept jak widzi przyszłość pracy, ruszyła Echo Arena w VRML, HTC inwestuje w studio VR, Precision OS szkoli przyszłych lekarzy, a na koniec kilka ciekawych gier.
E(X)p(R)esowy piątek 29
Marzą mi się czasy, kiedy będziecie mogli czytać nasze artykuły na okularach AR siedząc w kawiarni, jadąc autobusem czy być na spacerze z psem. Oczywiście technicznie jest to już do zrealizowania, ale kto dzisiaj na co dzień korzysta z takiego sprzętu. Jak myślicie, ile jeszcze czasu potrzeba, aby widok człowieka z takimi okularami był tak samo rozpowszechniony jak człowiek z telefonem czy słuchawkami na uszach? To tak w nawiązaniu do informacji jaka w tym tygodniu się ukazała, czyli okulary od Apple. I pracować będziemy tak:
Facebook widzi to nieco inaczej
Koniec z trzema monitorami na biurku
Przyznajcie się, na ilu monitorach pracujecie? Ja w chwili obecnej patrzę na trzy. W zasadzie są to dwa laptopy i jeden monitor. Sporo tego. Ale wierzę, że już nie długo moje biurko się opróżni. Tak jak pokazuje to Facebook.
Powyższy film jest dosyć krótki, ale widać na nim wiele ciekawych rzeczy. Pierwsza z nich no to oczywiście śledzenie dłoni do którego mam sporo uwag, którymi się podzieliłem. Odnoszę wrażenie, że na powyższym klipie działa to lepiej niż w obecnej wersji. Drugą ciekawostką to belka nad klawiaturą z szybkim dostępem do kilku funkcji oraz podświetlane klawisze. Podświetlane to może niezbyt dobre określenie, bo tak naprawdę opisy klawiszy “wiszą” nad klawiaturą. Widać wyraźnie, że w trakcie pisania znajdują się one na pierwszym planie. Czyli mam do czynienia z AR poprzez pass-through.
Jak widać na filmie wykorzystano do tego standardowe kamery znajdujące się w goglach Oculus Quest. Obraz jest niestety dalej czarno-biały i w trakcie ruchu głową widać jego załamania. Problem ten można zauważyć także w obecnej wersji pass-through.
Ciekawi mnie jednak w jaki sposób system mapować będzie przestrzeń? Czy klawiatura jest wykrywana automatycznie czy potrzebna jest kalibracja? No i najważniejsze, jak długo będziemy w stanie wytrzymać z goglami VR na głowie. Na te pytania pewnie nie dostaniemy szybko odpowiedzi, ale ja już nie mogę się doczekać takiego obrotu spraw. Za to nie trzeba już czekać na mistrzostwa w Echo Arena.
VR Master League
Ta informacja kierowana jest do wszystkich fanów e-sportu. VR Master League (VRML) platforma e-sportowa ruszyła z ligą gry Echo Arena
VRML is happy to collaborate with Oculus in order to offer this venue. We believe that this live virtual experience will bring participants closer in the same way that they’d be attending an esports LAN event with friends.”
VRML League, Alex “DaKinMan” Roy
Europejskie półfinały będzie można obejrzeć w aplikacji Oculus Venues 23 maja tutaj: https://www.oculus.com/experiences/event/627650707824341/.
Europejski finał będzie miał miejsce dzień później, 24 maja pod tym adresem: https://www.oculus.com/experiences/event/627651394490939/
HTC rzuciło workiem pieniędzy
Wielkie firmy inwestują w wielkie przedsięwzięcia. A studio Immersive VR Education to miejsce, gdzie powstają naprawdę duże projekty. Należy do nich chociażby Apollo 11 VR, Titanic VR czy znana platforma ENGAGE. I właśnie ta ostatnia sprawiła, że HTC postanowiło rzucić groszem. Nie bez przyczyny, bo konferencja HTC Vive Ecosystem, która odbyła się w marcu miała właśnie miejsce na platformie ENGAGE. Na stole wylądowało równe 3 miliony euro!
In the wake of the COVID-19 pandemic, which is set to catalyse long-term changes in working practices, VRE and HTC’s combined offering provides a complete end-to-end service to alleviate the challenges posed by reduced travel due to health and climate change concerns,
David Whelan, CEO Immersive VR Education
Jak podaje firma, fundusze zostaną w całości wpompowane w dalszy rozwój platformy oraz jej możliwości. Te z kolei już dzisiaj są naprawdę duże. Platforma umożliwia do równoległego udziału nawet 50 użytkowników korzystających z praktycznie każdego sprzętu VR dostępnego na rynku.
Co ciekawe, w ramach tej umowy HTC powoła jednego dyrektora niewykonawczego do zarządu VRE. Nie jest jasne, w jakim stopniu studia będą współpracować. Wszak obie firmy wydają się mieć podobne produkty z wyraźnie rozbieżnymi rynkami docelowymi.
Czy mamy na pokładzie chirurga?
O medycynie jako idealnym podłożu do wszelkich inicjatyw technologicznych pisaliśmy wiele razy. I dalej będziemy, bo rynek ten rozwija się w olbrzymim tempie. Precision OS to system, który w chwili obecnej znajduje się w zamkniętej becie. Jest to platforma szkoleniowa dla przyszłych chirurgów ortopedów.
Jak mówią twórcy jej zaletą jest prostota oraz cena. Ma stać się podstawowym narzędziem szkoleniowym dla studentów medycyny. Oprogramowanie dostępne jest na gogle Oculus Quest, ale nie szukajcie go na Oculus Store.
Patrząc na materiały prasowe można odnieść wrażenie, że graficznie nie wygląda to najlepiej. I takie było też założenie twórców. Skupili się oni na istotnych detalach jakimi są instrumenty czy budowa ciała. I tutaj, jak przyznają wypadli najlepiej. Modele są dokładnym odzwierciedleniem naszego ciała. Czy nasi przyszli lekarze będą tak trenować? Pewnie chwilę poczekamy.
GRYziony weekend
Jakie plany na piątkowy wieczór i weekend? A może partyjka w GORN.
Gra wjechała właśnie na platformę PSVR. Krew, rozczłonkowane ciała, miażdżące bronie i co tam sobie życzycie.
Jeśli nie to może demo Iron Mana:
Premiera była przesuwana tyle razy, że już wszyscy się pogubili, kiedy tak naprawdę prace zostaną zakończone. Ponoć ostateczna data to 3 lipca. Ale demo jest już dostępne tutaj.
Jeśli jesteście sentymentalni, kochaliście serię DOOM i macie Questy pod bokiem to macie przechlapane. Bo gwarantuje, że nie oderwiecie się od tego:
Wystarczy SideQuest i aplikacja QuestZDOOM. 5 minut roboty i znowu poczujemy się jak w latach 90’tych. Z tym, że w VR.
A tymczasem… nie E(X)p(R)esowego weekendu Wam życzymy.