Brzmi to paradoksalnie, bo jak firmy działające w obszarze technologii AR/MR opartej na wizji mogą opracowywać rozwiązania dla osób niedowidzących. Jak się okazuje nie o obraz tu chodzi.
Nawet przez myśl by mi nie przeszło, że gigant technologiczny jakim jest Microsoft wejdzie we współpracę z dużo młodszym “partnerem”. Dodatkowo pikanterii dodaje fakt, że całość projektu oparta jest o rozwiązanie Nreal. Chodzi mianowicie o platformę, dzięki której dzieci niedowidzące mają możliwość lokacji osób w swoim otoczeniu.
Współpraca ta doprowadziła do stworzenia platformy PeopleLens, opartej o okulary Nreal. Jednak w tym przypadku osoba niedowidząca używa ich trochę w inny sposób. Okulary znajdują się nad oczami użytkownika, bo tak naprawdę to co wyświetlają nie jest w tym przypadku istotne. Najważniejsze do dźwięk przestrzenny, który wykorzystywany jest do odczytywania na głos imion osób, gdy patrzy na nie dziecko.
Wykorzystując tenże dźwięk przestrzenny, okulary lokalizują poszczególne osoby w przestrzeni, tworząc niemalże mentalną mapę otoczenia dziecka, którą Microsoft nazwał ‘People map‘.
Projekt ma olbrzymie znaczenie z punktu widzenia socjologicznego. Dla dzieci i młodzieży niewidomej PeopleLens to sposób na znalezienie przyjaciół. To prowadzi do budowania relacji, a nie wykluczenia przez otoczenie co w tym wieku jest szalenie istotne. Z drugiej strony dla nauczycieli i rodziców jest to sposób, aby te dzieci i młodzież rozwijały kompetencje i zaufanie do interakcji społecznych. Uświadomienie dziecku, że może zdecydować się na rozpoczęcie rozmowy, ponieważ najpierw kogoś dostrzeże lub że może powstrzymać gadatliwego brata od mówienia, odwracając wzrok, jest olbrzymim krokiem, motywującym je do kierowania własnej uwagi i innych.
System PeopleLens opiera się w całości na platformie AI. Inżynierowie z Microsoft wykorzystują cztery najnowocześniejsze algorytmy widzenia komputerowego, aby zrozumieć otoczenie dziecka z wadami wzroku, w którym platforma AI może lokalizować, identyfikować, śledzić i przechwytywać wzrok pobliskich osób.
Chociaż system nie jest jeszcze dostępny w sprzedaży, Microsoft rekrutuje uczniów w Wielkiej Brytanii w wieku od 5 do 11 lat. Przy wsparciu nauczyciela oraz inżynierów mają oni możliwość uczestnictwa w wieloetapowym badaniu. A całość prowadzona jest przez Uniwersytet w Bristolu.