Technologia VR wkracza z impetem do świata WWW. Wydajność silników przeglądarek wzrasta, a wraz z nią możliwości. Mozilla już od dłuższego czasu pokazuje, że wirtualna rzeczywistość nie jest zarezerwowana jedynie dla natywnych aplikacji. A teraz będzie jeszcze łatwiej.
Wirtualna rzeczywistość nie jest kojarzona z przeglądarkami internetowymi. Tam jednak cały czas rządzi “płaski” kontent. Ale nie oznacza to, że kompletnie nic się nie dzieje w tym kierunku. Wręcz przeciwnie. Od kilku lat frameworki tj. three.js czy A-frame rozwijają swoje skrzydła. Przeglądarki coraz śmielej wpuszczają je do swojego ogródka, a absolutnym liderem jest Mozilla. I to dzięki jej działaniu już nie długo będziemy mogli się cieszyć aplikacjami szytymi na miarę WWW. Czy WebXR pchnie branżę do Web’u?
Developerzy korzystający z takich narzędzi jak wspomniane three.js czy A-frame skazani byli na niezbyt wygodny interfejs pozwalający na projektowanie skomplikowanych scen 3D. Dodatkowo gro z nich korzysta już z narzędzi typu Unity 3D czy Unreal Engine. Aż prosiło się o możliwość jakiegokolwiek eksportu.
Autorem rozszerzenia do Unity jest sama Mozilla. I tak naprawdę istnieje już ono na sklepie Asset Store dość długo. Ale od 2018 roku praktycznie nie doczekało się żadnej aktualizacji. A co by nie mówić przez lata wiele się zmieniło. Co do taka zmiana?
Wydajniej, wygodniej, szybciej i dostępniej
Oczywiście wszystko po to, aby ułatwić życie developerom. Naturalnie znajdą się i tacy, którzy cenią sobie obecne na rynku frameworki i za nic im w głowie przejście na inne narzędzia. Ale co by nie mówić development oprogramowania XR opiera się w większości na silnikach typu Unity i Unreal Engine. Mają wsparcie dla praktycznie każdego sprzętu obecnego na rynku, a do tego ich wydajność jest nieporównywalna. Krok na jaki zdecydowała się Mozilla może spowodować, że firmy częściej będą patrzeć w stronę użytkowników WWW. Na dzień dzisiejszy kontent VR zarezerwowany jest jedynie dla dedykowanych sklepów pokroju Steam, Viveport czy Oculus. Ale czy użytkownicy tego chcą?
WebXR lekiem na domowy VR
Czy napewno VR jest tak mocno wyczekiwany na platformach WWW? Jest jedna branża, która na tej płaszczyźnie radzi sobie wyśmienicie i co najważniejsze nie zwalnia, a jej słupki wręcz rosną. Mowa oczywiście o branży “dla dorosłych”. Tutaj, nie ma mowy o dedykowanych aplikacjach, a video 360 wydaje się wyśmienitym nośnikiem “kontentu”.
Rozwój wirtualnej rzeczywistości w szeroko rozumianym web’ie oraz coraz bardziej dostępny, mobilny i kompaktowy sprzęt może jedynie przysłużyć się szybszemu rozwojowi.