Duńska stacja telewizyjna TV 2, transmitująca najbardziej prestiżowy wyścig kolarski, Tour de France, zbudowała nowe studio, w którym wykorzystała kilka nowinek technologicznych, poczynając od scenografii, a na prezentacji zawodników kończąc.
Pierwsze tego typu przedsięwzięcie zrealizowali w trakcie trwającego mundialu 2018. Jak tłumaczy Klaus Bøgeholdt, menedżer produkcji, w tym roku stacja obrała sobie za cel transmisję największych imprez sportowych. Z tego powodu studio oraz technologia wykorzystywana do realizacji musi być elastyczna i łatwa w konfiguracji.
Wyścig Tour de France 2018 będzie inny niż do tej pory
W porównaniu z poprzednimi latami, zmianie uległo całe tło studia. W latach poprzednich jako tło wykorzystywali wielkoformatowy wydruk, przedstawiający krajobraz związany z trasami jakie są pokonywane podczas wyścigu kolarskiego. W tym roku zastosowali ekran blue screen dzięki, któremu mogą wyświetlić dowolny, wirtualny krajobraz wzbogacony o elementy animacji, stanowiący bazę dla całej scenografii studia.
Jednak na mnie największe wrażenie zrobił ekran dotykowy, stworzony na blacie. Prezenterzy dzięki niemu mogli przedstawiać obecną sytuację wyścigu, zawodników, strategię zespołów oraz wiele innych informacji. Widz, dzięki wykorzystanej platformie może oglądać wirtualnych kolarzy na wielkim touchscreen’ie.
Vizrt
Aby uzyskać taki efekt i płynnie połączyć wirtualną scenografie z fizycznymi elementami, stacja TV 2 wykorzystała oprogramowanie Vizrt, Platforma Viz Engine odpowiedzialna jest za tworzenie wirtualnego tła, elementów AR oraz obrazu generowanego na blacie, natomiast Viz Pilot posłużył do tworzenia kontentu 3D.
Vizrt jest potężnym narzędziem wykorzystywanym przez największe stacje telewizyjne tj. CNN, CBS, FOX czy BBC. Oferta dostępnych produktów w ramach platformy Vizrt jest szeroka i pokrywa niemalże każdy obszar przekazu telewizyjnego. Od VizArtist wykorzystywanego do modelowania w czasie rzeczywistym, do VizAreny odpowiedzialnej za wirtualne reklamy i analizy. Przez wykorzystanie tej technologii, duńskie studio stawia się w jednym szeregu z największymi potęgami mediowymi.
Stacja zapowiada, że podobne studio zostanie utworzone na potrzeby transmisji największego wyścigu półwyspu iberyjskiego, Vuelta.
Transmisje telewizyjne i wszelkiego rodzaju relacje sportowe coraz odważniej wykorzystują technologie AR. Chcą w ten sposób uatrakcyjnić przekazywaną informację. Bo jak wiadomo to widz generuje oglądalność i jest silnikiem napędowym stacji telewizyjnych.