Każdy użytkownik jakichkolwiek gogli VR, zderzył się z problemem szybkiego przełączania aplikacji lub możliwości uruchomienia innej bezpośrednio ze środowiska 3D. Headsety podłączone do PC tj. HTC Vive czy Oculus Rift posiadają już aplikację Virtual Desktop umożliwiającą podgląd na pulpit. Niestety mobilne wersje musiały na ten luksus poczekać. Aż do dzisiaj.
Aplikacja Virtual Desktop zadebiutowała w 2016 roku. Dostępna była dla platform PC i zyskała dużą popularność. Niestety autorzy aplikacji dość długo kazali czekać wszystkim użytkownikom urządzeń typu “standalone”. Jednak 29 listopada aplikacja będzie dostępna na urządzenia Oculus Go oraz Gear VR. W przyszłym roku debiutuje nowy zestaw Oculus Quest, który także będzie obsługiwany.
Aplikacja mobilna pozwala na podłączenie headsetu do komputera PC poprzez sieci WiFi. W ten sposób możemy streamować oraz uruchamiać dowolny program na komputerze. Do komunikowania się można używać natywnej klawiatury Windows dostępnej w systemie. Ale nic nie stoi na przeszkodzie aby podłączyć fizyczną klawiaturę i myszkę poprzez bluetooth. Jest także możliwość korzystania z kontrolerów dokładnie w ten sam sposób jak korzystamy z myszki.
Jak twierdzi Guy Godin, twórca aplikacji, opóźnienie wynosi około 20ms. Do tego należy także wziąć pod uwagę opóźnienie z tytułu prywatnej sieci WiFi. Jak dodaje, nie próbowałby zagrać w turniej CS:Go ale stwierdza, że też nie jest tak źle. W kwestii lepszych czasów zaleca łączenie się do komputera PC podłączonego do sieci kablem, poprzez router WiFi, w paśmie 5GHZ. Dodatkowo użytkownicy mogą być podpięci jednocześnie do 4 komputerów i swobodnie się pomiędzy nimi przełączać.
Jedynym ograniczeniem aplikacji mobilnej jest brak kilku monitorów wirtualnych. Wynika to z ograniczeń sprzętowych. Ani Oculus Go, ani Gear VR nie posiadają na tyle silnej jednostki GPU, aby dało się renderować w czasie rzeczywistym tyle treści.
Poniżej prezentujemy krótkie video pokazujące możliwości aplikacji.