Trochę wody upłynęło od pierwszej prezentacji narzędzia MARS. Było to 19 czerwca 2018 roku na imprezie Unite w Berlinie organizowanej przez Unity. Ale po dwóch latach w końcu ląduje to w rękach każdego developera.

Zacznijmy jednak od początku. Unity od momentu, kiedy oba silniki ARKit i ARCore ujrzały światło dzienne kładzie duży nacisk na workflow tworzenia aplikacji AR i MR. Ich celem było stworzenie ujednoliconego narzędzia tak aby twórcy skupili się na treści, a nie na technice. Tym samym ogłosili prace nad czymś co zostało nazwane projektem MARS. Nie to, że jest on kosmiczny, to skrót od Mixed and Augmented Reality Studio. Pierwsze demo zaprezentowane na Unite w Berlinie 2018 roku uchyliło rąbek tajemnicy. Poniżej można obejrzeć część prezentacji pokazującej proces tworzenia aplikacji za pomocą narzędzia MARS.

Unity MARS

Aż w końcu nastała ta chwila. Na wczorajszej konferencji w ramach AWE 2020 Unity ogłosiło, że projekt MARS staje się integralną częścią silnika. Tym samym dokładnie w dniu dziecka, czyli 1 czerwca wszyscy dostaniemy wielki prezent.

Co z ARFundation

Ale zrobił nam się niezły galimatias więc trzeba sprostować kilka rzeczy. Używając silnika Unity mamy tak naprawdę pięć możliwości stworzenia aplikacji AR. Możemy korzystać z natywnych rozszerzeń ARKit i ARCore. Może korzystać także z pomocy zewnętrznych silników tj. Vuforia, które także mają oficjalne wsparcie Unity. Nie wszyscy może wiedzą, ale od pewnego czasu Unity mocno rozwija bibliotekę, pod której parasolem zebrane są oba silniki ARKit i ARCore, czyli ARFoundation. To miała być odpowiedź na unifikacje platform mobilnych. A teraz wisienka na torcie w postaci MARS. Ale tak naprawdę obracamy się wokół tych samych rzeczy.

MARS to narzędzie edytorskie, które ma wspomóc tworzenie scen AR oraz, co najważniejsze, MR. Efektem końcowym na urządzeniach mobilnych dalej będzie aplikacja, której sercem będzie jeden z dwóch silników napędzających rozszerzoną rzeczywistość.

Unity MARS
Unity MARS

Najważniejszą informacją dla wszystkich twórców jest możliwość szybszego testowania projektu. Do tej pory było to dosyć uciążliwe. Unity zapowiada, że w tym przypadku testowanie będzie możliwe bezpośrednio w edytorze. I nie ważne czy będzie to projekt dedykowany urządzeniom mobilnym czy headsetom tj. Hololens czy Magic Leap.

No nie wiem jak wy, ale ja już zacieram ręce i do zobaczenia 1 czerwca na MARSie 🙂

wsparcie_patronite