Edukacja przy wsparciu technologii VR/AR może być kluczem do otwarcia młodych umysłów w szkołach. Są już realizowane tego typu projekty jednak jak zawsze diabeł tkwi w szczegółach oraz w finansach. Zajęcia edukacyjne raczej stanowią ciekawostkę niżeli standard. A może Snapchat to zmieni.
Okulary Snapchat swego czasu narobiły sporo szumu w branży. Znany producent platformy społecznościowej postanowił zainwestować w sprzęt. Snapchat od początku związany jest ze zdjęciami więc okulary pasowały do tego idealnie. Jak wyszło? No musze powiedzieć, że średnio. Okulary nie weszły do mainstreamu, a raczej stanowią ciekawostkę. Jednak producenci nie odpuszczają. Wkrótce platforma stać się może rozszerzoną opcją nauczania dla nauczycieli i uczniów. Firma ogłasza nowy program nauczania: STEM.
Platforma jest efektem współpracy z firmą Inspirit, która tworzy tego typu rozwiązania. Ma już na swoim koncie rozwiązania dla studentów. Uczą się oni z zasobów obejmujących modele 3D i symulacje. A wszystko w oparciu o wsparcie badaczy z Virtual Human Interaction Lab na Uniwersytecie Stanforda. STEM to nic innego jak zestaw narzędzi pomocnych przy nauce podstaw matematyki, geometrii i fizyki. Interaktywne obszary edukacyjne wykorzystują oprogramowanie AR firmy Snapchat, znane jako Camera Kit.
Augmented reality enhances conversations with friends, fuels self-expression and creativity, and brings experiences and education into new dimensions. The curriculum is designed to stimulate classroom engagement, boost confidence levels, and improve students’ self-efficacy.
Snapchat blog
Snapchat planuje zaoferować łącznie 25 modułów edukacyjnych STEM AR co najmniej 50 szkołom w całym kraju. Oczywiście mowa na razie o terytorium USA i tylko w szkołach podstawowych i średnich. Wymaga to jednak odpowiedniego przeszkolenia kadry. Według Inspirit uczestniczący w programie nauczyciele odbyli już specjalistyczne szkolenie w zakresie włączania tych narzędzi do swoich praktyk nauczania. Z drugiej strony uczniowie przystąpili już do testów wstępnych, aby ocenić swoje początkowe nastawienie, motywację, zaangażowanie i zainteresowanie przedmiotem. Nauczyciele i uczniowie otrzymali także arkusze ćwiczeń z przewodnikiem, które ułatwiają lekcje AR.
Ankieta przeprowadzona wśród uczniów po teście wykazała, że 92,3% stwierdziło, że przekazywane treści są łatwe do zrozumienia. A 84,6% wyraziło ponowne zainteresowanie tematami STEM w oparciu o wykorzystanie AR. Nauczyciele również zgłaszali pozytywne skojarzenia z lekcjami, w tym zwiększoną koncentrację uczniów oraz ich zaangażowanie. To chyba jednoznacznie pokazuje, że technologie XR powinny na dobre zagościć w codziennej edukacji.