Czy zobaczymy sprzęt pokroju Hololens u naszego mechanika samochodowego za rogiem? Obawiam się, że jeszcze nie. Jednak w autoryzowanych serwisach marek, za które trzeba słono płacić już nie jest to mrzonka.

Jeszcze 20 lat temu naprawą samochodu mógł zająć się każdy, kto umiał trzymać śrubokręt i młotek w ręku. Oczywiście przy grubszych naprawach wiedza mechaniczna także się przydawała. Ale nawet laik po otworzeniu maski mógł spokojnie rozpoznać, gdzie akumulator, a gdzie silnik. Dzisiaj po otwarciu przedniej maski widzimy jedynie małe otwory w które lejemy płyny eksploatacyjne, a reszta to tajemnica. Wydawać by się mogło, że pracownicy autoryzowanych serwisów samochodowych mają wszystko w jednym palcu. Jasne…. Ale dzięki okularom Hololens można to tak ująć.

Mercedes-Benz Virtual Remote Support
Mercedes-Benz Virtual Remote Support

Niezależnie od tego, czy jest to po prostu przegląd pojazdu, czy też bardziej złożona naprawa, obie usługi często wymagają pomocy technicznej. Dzięki usłudze Mercedes-Benz Virtual Remote Support, technik na miejscu dzięki HoloLens 2 ma natychmiastowe wsparcie Mercedesa w czasie rzeczywistym. Korzystając z Dynamics 365 Remote Assist, zdalny specjalista może dokładnie zobaczyć, co widzi technik w salonie. Pracując w środowisku MR możemy zarówno wyświetlać skomplikowane obrazy 3D i hologramy, jak i zobaczyć, gdzie należy wprowadzić zmiany, opisywać informacje wizualne, dodawać dokumenty, wstawiać strzałki, okręgi i nie tylko, aby wyróżnić obszary, na których należy się skupić.

We save so much time not having to go back and forth, uploading information, asking questions, waiting for a response. To get cars back to the owners—diagnosed, fixed, washed and ready to roll—in a fraction of the time, this has a huge impact on our ability to provide excellent customer service

Matias Scolnik, Mercedes-Benz

Usługa ta dobrze wpisuje się także. w obecną sytuacje pandemiczną. Dzięki zdalnej współpracy zmniejsza się ilość osób potrzebnych na miejscu w celu przeprowadzania diagnostyki. To pociąga za sobą także zmniejszenie kosztów przeprowadzania takich badań. Oczywiście nie spodziewajmy się rychłej obniżki cen przeglądów technicznych w których wykorzystywana jest technologia MR. Ale na pewno zaoszczędzi to klientom czasu.

Nie tylko MR

Usługa taka nie jest zarezerwowana jedynie dla technologii Mixed Reality. To, że od 2016 roku Microsoft świetnie radzi sobie z promocją swojego produktu, a ten znajduje wielu zwolenników, nie świadczy, że nie mamy alternatyw. Rosnący rynek okularów AR daje szanse mniejszym firmom na osiąganie podobnych efektów. Z technologicznego punktu widzenia przewagą Hololens jest mapowanie przestrzeni, które pozwala na badanie otaczającego nas środowiska. Ale coraz więcej sprzętu AR także posiada takie możliwości.

Mercedes-Benz Virtual Remote Support
Mercedes-Benz Virtual Remote Support

Apple opracowując sensor LiDAR szedł z zamiarem wprowadzenia tej technologii na pole urządzeń mobilnych jakimi są tablety czy telefony. To także świetnie się sprawdzi jako urządzenie diagnostyczne. Jednak w przypadku prac, gdzie potrzebujemy obie ręce wolne, trzymanie tabletu nie wchodzi w grę.

Usługa wirtualnego, zdalnego wsparcia Mercedes-Benz została niedawno udostępniona wszystkim 383 dealerom w Stanach Zjednoczonych. Wielkie brawa. A to dopiero początek. Mercedes-Benz zawsze był w czołówce technologii, która napędza przemysł motoryzacyjny.

wsparcie_patronite