A dzisiaj w menu: MyndVR walczy z izolacją starszych osób i pokazuje im VR, Oculus wprowadza opcję powiadomienia jak coś się pojawi na półce sklepowej, Blender dostaje świetne wsparcie dla wirtualnej rzeczywistości, Glass Factory i ich hologramy teraz z zapleczem od Unreal Engine, a w najnowszej aktualizacji No Man’s Sky polatacie mechami. SMACZNEGO!
E(X)p(R)esowy piątek #24
A teraz słuchajcie, a w zasadzie czytajcie. Dzisiaj jest piątek, absolutnie wyjątkowy piątek. Jest on tak unikatowy, że ze świeczką szukać innego takiego piątku. Kolejnego takiego piątku nie będzie już nigdy. Wiecie czemu? O to 3 powody:
- 10 kwietnia – każdy ma różne teorie co się wydarzyło 10 lat temu
- Wielki Piątek – to jest to święto, gdzie się pości
- Epidemia – jakby nie patrzeć jest to historyczne wydarzenie
Tak więc jak już sami widzicie ten dzień nie jest zwyczajny. A my dorzucamy jeszcze swoje pięć groszy do niego i zapodajemy soczyste menu w postaci kolejnego, już 24 wydania e(X)p(R)esowego piątku. Zatem przystąpmy do konsumpcji.
Stary ale może
Technologia + starsze osoby = ?
Nie podam wyniku powyższego równania, bo nie chcę tutaj marginalizować osób w wieku podeszłym. Ale ogólnie wiadomo, że z technologią większość radzi sobie raczej niezbyt dobrze. Tak naprawdę, aby byli szczęśliwi i potrzebni wystarczy zapewnić im kontakt z otoczeniem oraz bliskimi. Nie bez przyczyny mówi się, że na starość człowiek dziecinnieje. Ale obecna pandemia COVID-19 jeszcze bardziej skomplikowała ich sytuację. Wszystkich zamknięto w domach z zakazem wychylania nosa. Co począć? Zamknąć, a w zasadzie otworzyć ich na wirtualną rzeczywistość.
MyndVR to studio specjalizujące się w technologii VR, ale pod kątem osób starszych. Mają w ofercie całą gamę fajnych doświadczeń, które pomagają im wyjść poza ściany własnego domu. Teraz, dzięki wsparciu ze strony Pico udało im się stworzyć program pozwalający przetrwać czas pandemii.
We are so grateful to Pico Interactive and Littlstar for teaming up with us to donate this amazing, life-enriching program to seniors in care communities across the country. It’s important that the AR/VR industry steps up in this isolation crisis, and we plan to deliver MyndVR to communities in need in all 50 states
Chris Brickler, CEO MyndVR
Plan zakłada roczną subskrypcję, w której skład wchodzą gogle Neo Pico 2 wraz ze wsparciem i oprogramowaniem firmy MyndVR. Dzięki temu, paradoksalnie starsze osoby będą mogły więcej niż przysłowiowy Kowalski. Zwiedzą miejsca do których my teraz nie wejdziemy, czy obejrzą historyczne budowle zamknięte na cztery spusty. Nic tylko PESEL podrabiać.
A teraz ważna wiadomość dla wszystkich, którzy czekają aż w końcu pojawią się w sprzedaży jakiekolwiek gogle Oculusa.
Oculus powiadomi
Założę się o naprawdę dużą sumę, że są setki, a może nawet tysiące osób, które codziennie (a może nawet i kilka razy dziennie) zaglądają na oficjalny sklep Oculusa z nadzieją, że zobaczą tam przyciski “Kup” w innym kolorze. Znaczy się w takim, który informuje, że są już dostępne. Ale nie potrzebnie generują ruch w sieci, która ostatnio nie ma lekko i pęka w szwach. Oculus zrobił im niespodziankę i teraz oferuje…
Tak jest! Opcja “Powiadom mnie” uprości sprawę. Wystarczy podać swój adres email, a w momencie, kiedy będą dostępne wybrane modele zostaniemy o tym powiadomieni. Oczywiście teraz pytanie czy aby ta opcja będzie sprawiedliwa. Może ci zarejestrowani będą dostawać powiadomienia o kilka godzin poźniej, niż ci co ciągle wchodzą? Kto wie? Jeśli jesteście ludźmi małej wiary, proponuję zarejestrować się i nie oszczędzać klawisza F5 na stronie Oculus. A co Wam szkodzi.
Czy są tu graficy? Bo jeśli tak to jest news wart uwagi. Blender dostaje wsparcie dla VR!
Blender idzie w parze z OpenXR
Moja styczność z programami tj. 3D Studio Max czy Maya nie jest zbyt duża, ale społeczność już jest mi bliższa. I zawsze dziwiła mnie odwieczna walka pomiędzy siłami rozwścieczonych zwolenników “Maxa”, a rządnymi krwi wyznawców “Majki”. Walka ta mam wrażenie trwa od stuleci i sięga czasów prehistorycznych. Ale można też na tej arenie zrobić im małego psikusa. Jeśli kiedyś będziecie świadkami słownej (a może i nawet siłowej) potyczki dwóch zwaśnionych stron, rzućcie w nich hasłem “Blender”. Gwarantuje, że w ciągu ułamka sekundy dwóch największych wrogów stanie się momentalnie sojusznikami o zakorzenionej przyjaźni i wspólnie zostaniecie zmieceni z powierzchni ziemi. Tak to już jest. No dobrze, ale po co ja o tym mówię?
To popularne (tak, jest popularny) i bezpłatne (tak, jest bezpłatne) narzędzie do modelowania i animacji z otwartym kodem źródłowym, wkrótce otrzyma natywne wsparcie VR dzięki OpenXR. Jak to ma wyglądać? Na początek będzie możliwość podglądu sceny 3D za pośrednictwem gogli VR. To już ma nastąpić wraz z wydaniem wersji 2.83 w maju tego roku. Zawiedzeni, że tylko tyle? Spokojnie, to dopiero początek. Pierwsza aktualizacja pozwoli na inspekcję sceny co w przypadku animacji czy kreowania dużych modeli może być naprawdę pomocne.
Blender w zeszłym roku już zapowiedział wysyp nowości jaki na nas czeka w najbliższym czasie. Jak widać dotrzymują słowa. Autodesku? Nie śpij! Kiedy będzie taka opcja w “Maxie” czy w “Majce”?
Tymczasem inni nie śpią. Glass Factory otwiera się na silnik Unreal Engine. To ci dopiero hologramy teraz będą.
Hologram dla każdego
Looking Glass Factory to firma, która zasłynęła w technologii hologramu. A w zasadzie z ramek, które umożliwiają na podglądanie modelu w 3D. 3D czy hologram, nie będziemy tutaj dywagować teraz o różnicach, wadach i zaletach. Fakt jest taki, że wraz z firmą Epic wydali oni wtyczkę do silnika Unreal Engine. Dzięki niej twórcy grafiki 3D w tym popularnym programie będą mogli tworzyć kontent na urządzenia Glass Factory.
A czym są te urządzenia? Na dzisiaj firma posiada trzy modele “ramek”: 8,9″, 15,5″ oraz model z rozdzielczością 8K. Jeśli zapaliła Wam się lampka odnośnie tego ostatniego to na razie nie ma możliwości zakupowej. Za to możecie nabyć dwa pozostałe. Ten pierwszy to wydatek od $599 dolarów. Ten drugi możecie mieć od $3.000 dolarów. Ale co to tak właściwie robi? No właśnie… stoi. Na półce w sypialni. Ale poza wyświetlaniem modeli jest ona także interaktywna. No i widzą to wszyscy, którzy jednocześnie na to patrzą, bez grama AR i VR. Można “hodować” sobie w nim naszego malutkiego, słodziutkiego i przytulnego… MECHA!
Mechy, mechy, mechy!
Kto ich nie lubi! Rozbudzały wyobraźnie fanów do czerwoności! I nie przeczę, że moją też. Filmy, gry, komiksy, zewsząd wypływały do mainstreamu wielkie roboty sterowane przez ludzi, uzbrojone po uszy, mogące przemieszczać się na swoich wielkich łapach, a nawet latać. Ale zaprzestańmy już tego gadania:
Otóż to! No Man’s Sky VR otrzyma MECHY! Minotaur Heavy Exocraft Hybrid to nowy sposób na przemierzanie światów w tym otwartym universum. W najnowszej aktualizacji gry będziecie mogli już to robić.
A tymczasem… nie E(X)p(R)esowego weekendu Wam życzymy.