iOS12 od wczoraj jest już dostępny dla wszystkich. Kilka miesięcy trwały testy, które właśnie się zakończyły. Wraz z nową wersją systemu otrzymujemy także nowy ARKit 2.0.

Nie było żadnego zaskoczenia ponieważ zawartość i możliwości nowego silnika ARKit 2.0 były już znane. Teraz jednak możemy tego doświadczać na własnych urządzeniach. Co otrzymujemy?

Współdzielenie doświadczenia

Apple goni Google, który już wprowadził kilka miesięcy temu swoja usługę Google Cloud, umożliwiającą współdzielenie doświadczeń AR. Dzisiaj Apple oddaje nam własne rozwiązanie. Dzięki niemu kilku użytkowników może jednocześnie widzieć ten sam obiekt. Jest to olbrzymi krok do przodu zwłaszcza dla twórców gier. Aby móc cieszyć się tym już dziś Apple udostępnia Swift Shot, grę wieloosobową, którą można pobrać z Apple Store.

Przywracanie obiektów

Posadowione obiekty 3D mogę teraz pozostać na swoim miejscu nawet po wyłączeniu aplikacji. W ten sposób wiele osób w różnym czasie może zobaczyć ten sam obiekt umieszczony w przestrzeni. Gry AR mogą być przerywane, a po pewnym czasie wznawiane w tym samym miejscu i w tej samej konfiguracji.

Wykrywanie obiektów 3D

ARKit do tej pory miał możliwość wykrywania jedynie płaskich powierzchni. Od teraz może to robić z dowolnymi obiektami 3D. Daje to olbrzymie możliwości dla developerów. Apple podczas pierwszej prezentacji pokazało budynek zbudowany z klocków lego, który po zeskanowaniu staje się areną gry.

Nowy format USDZ

Gratka dla wszystkich oczekujących na wsparcie WWW. Format oparty jest protokole Pixara (Pixar Universal Scene Description) i pozwala na tworzenie obiektów 3D. USDZ to nic innego jak skompresowany plik archiwalny. Wcześniej był wykorzystywany przez firmę Pixar, a teraz został dostosowany do wymogów urządzeń mobilnych. Stworzony obiekt 3D zapisany w takim formacie może zostać załączony w wiadomości lub umieszczony na stronie internetowej. Każdy korzystający z urządzenia obsługującego ARKit będzie miał możliwość posadowienia obiektu w przestrzeni.

Apple - USDZ format
żródło: apple.com

Measure

Nie wszyscy pewnie są z tego kroku zadowoleni, bo aplikacji do mierzenia przestrzeni dostępnych na AppStore jest cała masa. Ich twórcy zapewne nie są zachwyceni. Apple jak zazwyczaj poszedł swoja drogą i stworzył własne narzędzie. Będzie ono preinstalowane na wszystkich urządzeniach z systemem iOS12.

Sam system także posiada wiele usprawnień i nowości. Mój tablet już pobiera aktualizację i mam nadzieję na szybkie testowanie tych nowości.