Rozwój technologii AR w ostatnim czasie przypomina wyścig zbrojeń. Niemalże co klika dni trafiają do Nas informacje o kolejnych nowościach. Większość z nich dotyczy nowego zastosowania, czy nowszej wersji SDK oferującej jeszcze lepsze doznania. Jednakże osobiście czekałem na jedną, a mianowicie możliwość korzystania z technologii ARCore czy ARKit w przeglądarkach internetowych.

Wiele firm marketingowych czy eventowych rozważa korzystanie z AR, jednakże największą barierą jest potrzeba posiadania aplikacji dedykowanej. Niestety, często przy wszelakiego rodzaju kampaniach internetowych, podstawowym nośnikiem i narzędziem jest strona WWW, więc wymóg pobrania dodatkowo aplikacji, aby zaprezentować produkt, mija się z celem. Dlatego informacja o możliwości publikacji materiałów ARCore na stronach internetowych jest piorunująca. Na ochłodzenie emocji dodam, że na dzień dzisiejszy opcja ta dostępna jest poprzez eksperymentalną wersję przeglądarki Chrome… mimo to pociesza fakt, że zaczyna się coś dziać.

W zeszłym miesiącu Google ogłosiło wypuszczenie API WebXR w wersji Chrome 67, natomiast dzisiaj ogłasza wsparcie dla Chrome Canary. Jak pisze Joseph Medley, człowiek odpowiedzialny za pisanie dokumentacji technicznej w Google, w najbliższej przyszłości API będzie dostępne tylko dla przeglądarki eksperymentalnej. Powodem jest fakt, że API jest dosyć nowe i chcą mieć pewność, że wszelkie błędy zostaną wyeliminowane przed wersją oficjalną.

Aby pokazać jakie możliwości stwarza nowe API, Google pokazało demo na Google I/O, Chacmool AR, gdzie można obejrzeć starożytne posągi w ich oryginalnych rozmiarach. Oczywiście demo działa tylko przy wykorzystaniu wersji Chrome Canary oraz urządzeń z androidem Oreo lub wyższej. Do pełnej funkcjonalności należy wejść w ustawienia przeglądarki, chrome://flags i włączyć obsługę #webxr and #webxr-hit-test.

Płynność z jakim działa aplikacja webowa jest praktycznie taka sama jak w przypadku aplikacji natywnych.

Jest to olbrzymi przełom otwierający drogę do AR wielu firmom, które opierają swój wizerunek i biznes na aplikacjach webowych.