Rokid pokazało drugą wersję swoich okularów, Sony zainwestowało sporą kwotę w Epic Games, Reverb G2 z teoretycznie ujawnioną datą sprzedaży, a Mercedes od 2021 wprowadza nawigację AR oraz system śledzenia wzroku. GRYziony weekend o polskim studiu Incuvo które wydało właśnie Layers Of Fear na Quest, a za tydzień na PSVR trafi Crisis VRigade 2.
E(X)p(R)esowy piątek 35
Ok, musimy się wytłumaczyć. Ten tydzień jak sami widzicie był ubogi w publikacje. Nie, to nie jest żaden sygnał, że źle się dzieje. Wręcz przeciwnie. Dzieje się znakomicie, bo zakończyliśmy remont naszego biura!!! Z tego także wynikały problemy z publikacjami. Doba działa na naszą niekorzyść, bo posiada jedynie 24 godziny. A to stanowczo za mało. Ale to już za nami. Jak już wszystko będzie dopięte na ostatni guzik podzielimy się rąbkiem tajemnicy w postaci zdjęć. Przyjmujecie nasze przeprosimy? Obiecujemy poprawę i dorzucamy od siebie dwie ciekawostki. Myśleliście, że Manus VR to nowość? Nic bardziej mylnego:
A co powiecie na VR od Segi z 1995 roku:
Rokid pokazał kolejną odsłonę swoich okularów
Możliwe, że pierwszy raz słyszycie nazwę Rokid. Pierwszą wzmiankę na temat tego chińskiego startupu znajdziecie pod tym linkiem w związku z targami CES 2019 na których się pokazali. Pojawili się z projektem Aurora. Prototyp ten wyposażony był w dwie kamery głębokości, kamerę RGB, system 6DoF, system SLAM (jednoczesna lokalizacja i mapowanie), wbudowane głośniki stereo oraz port typu USB-C. Tak do końca nie wiadomo, czy udało im się szerzej wejść z tym urządzeniem na rynek. Wiemy jednak, że właśnie ogłosili drugą jego wersję.
All the products we’ve already released are monocular, mainly used for industrial, maintenance and assembly, manufacturing, logistic, exhibition, healthcare markets, and other B2B markets.
Linda Wang, PR w Rokid
Sterowane głosem okulary AR skupiają się przede wszystkim na wszechstronności ich użycia. Są kompatybilne z szeroką gamą urządzeń zewnętrznych, czujników i sprzętu komputerowego – w tym smartfonów.
Więcej na temat ich możliwości znajdziecie na stronie producenta. Niestety nie znamy ceny więc niewiele można powiedzieć na ile będą one konkurencyjne dla Nreal czy Apple Glass. Ale za to znamy kwotę jaka wylądowało na stole Epic Games od Sony Interactive.
$250 milionów dolarów
Co tu dodać, duży inwestuje w dużego. Niby nic nadzwyczajnego, ale jest kilka zastanawiających kwestii. Pierwsza z nich to po co? Unreal Engine znany jest przede wszystkim jako jeden z podstawowych silników do tworzenia gier. Oczywiście jest też dobrą platformą dla tworzenia produkcji VR i AR. Celowo napisałem “produkcji”, a nie gier, bo tu może być powód, dla którego Sony zainteresowało się Epic’iem. Unreal staje się narzędziem wspomagającym branżę filmową oraz branże AEC. I tutaj wydawać się może japoński koncern widzi potencjał.
Druga kwestia to oczywiście zbliżająca się premiera Playstation 4. Konsola Playstation jest główną platformą dla bardzo popularnej gry od Epic, Fortnite. W ostatnich latach gra wkroczyła na nowy poziom, organizując interaktywne wydarzenia, takie jak wirtualne koncerty, debiuty filmowe i inne wydarzenia dla dziesiątek milionów aktywnych graczy.
Epic’s powerful technology in areas such as graphics places them at the forefront of game engine development with Unreal Engine and other innovations. There’s no better example of this than the revolutionary entertainment experience, Fortnite. Through our investment, we will explore opportunities for further collaboration with Epic to delight and bring value to consumers and the industry at large, not only in games, but also across the rapidly evolving digital entertainment landscape
Kenichiro Yoshida, CEO Sony Corporation
A co na to wszystko Tim Sweeney?
Sony and Epic have both built businesses at the intersection of creativity and technology, and we share a vision of real-time 3D social experiences leading to a convergence of gaming, film, and music. Together we strive to build an even more open and accessible digital ecosystem for all consumers and content creators alike.
Tim Sweeney, CEO Epic Games
Czy jest to początek selekcji producentów gier na konsolę Sony? Może to oznaczać o wiele większy nacisk na Unreal Engine jako podstawowego silnika wszystkich produkcji lądujących na Playstation. Ale wydaje mi się, że taki scenariusz, jeśli w ogóle nastąpi to upłynie jeszcze sporo wody.
Czy 15 września to oficjalna data Reverb G2?
HP i ich najnowsza odsłona sprzętu Reverb G2 może być czarnym koniem VR w 2020 roku. Tegoroczny CES nie wniósł zbyt wiele poza Pico G2. Nie zapominajmy także o Valve Index. Ale to właśnie sprzęt od HP teraz jest na ustach wszystkich, którzy planują zakup powakacyjny. Przedsprzedaż ruszyła już w USA, ale jeden z resellerów w UK także ma je w ofercie przedsprzedaży. Ale ma też coś więcej.
Jeśli się dobrze przyjrzycie to zauważycie datę, w której headset będzie już dostępny. Mamy tam 15 września. Informacja ta w żaden sposób nie została skomentowana przez HP. Jaki z tego płynie wniosek? Ktoś odpowiedzialny za sklep SystemActive dał przysłowiowego ciała i dodał do opisu oficjalną datę premiery. A, że HP nie chce się na razie do tego odnieść nie dziwi. Ja wierzę, że to faktycznie będzie ta data.
W 2021 rozszerzona rzeczywistość będzie wylewała się z Mercedesa
Zacznijmy od tego, że Mercedes sroce spod ogona nie wypadł. Oni dobrze wiedzą o co chodzi w technologii XR. Używają ją naprawdę szeroko i z powodzeniem. Mamy wirtualne salony, w których klienci mogą usiąść w samochodach oraz instrukcje obsługi w postaci aplikacji AR. Ale to co niemiecki koncern planuje od 2021 roku to coś nowego.
MBUX to nowy system, który pojawi się w samochodach Mercedesa w 2021 roku. Obejmuje on wyświetlacz HUD z ulepszonym AR, który wyświetla kluczowe informacje nawigacyjne bezpośrednio na linii wzroku kierowcy. Informacje tam zawarte takie jak położenie i kierunek pojazdu, prędkość i odległość do celu mają za zadanie zwiększyć skupienie kierowcy na drodze. Nie będzie on musiał odwracać wzroku od drogi, aby np.: sprawdzić dane nawigacyjne.
W zestawie znajdują się również wskaźniki 3D sterowane za pomocą śledzenia wzroku. Według serwisu Car and Driver podstawowy wyświetlacz LCD znajduje się tuż pod dodatkowym wyświetlaczem LCD, który porusza się w synchronizacji z głową kierowcy, tworząc stereoskopowy efekt. Właściciele będą mogli dezaktywować tę funkcję, jeśli uznają ją za zbyt rozpraszającą.
Zgrabnie to sobie wymyślili, a sprawdzić będzie to już można pod koniec tego roku, kiedy będą już dostępne modele 2021 roku.
GRYziony weekend
Dzisiaj wielki dzień w polskiej branży gamingowej. Layers of Fear, horror psychologiczny w wersji VR wyprodukowany przez Bloober Team trafił do sprzedaż w zeszłym roku. Ale dzisiaj ma miejsce premiera na Oculus Quest.
Ale w tym przypadku za sama produkcję odpowiedzialne jest studio Incuvo.
Jeśli mieliście okazję testować Crisis VRigade 2 który był dostępny na serwisie Steam jako Early Access, to mam dla Was dobre wieści. Ale dobre pod warunkiem, że jesteście w posiadaniu PSVR. 14 lipca ma tam trafić.
Jest też zapowiedź, że trwają prace nad wersją Oculus Quest
A tymczasem… nie E(X)p(R)esowego weekendu Wam życzymy.