Każdy kto kiedykolwiek używał gogli VR mógł zauważyć bardzo nieprzyjemny efekt. Nie widać go w dynamicznych i ciemnych grach tj. Beat Saber. Ale w jasnym otoczeniu gdzie poruszamy się powoli już staje się widoczny. Screen Door Effect, bo o nim mowa, to ostatnio temat dosyć częsty. Wiele firm stara się go rozwiązać i każda na swój sposób, INT Tech pokazało jak podeszło do tego tematu.

ppi

Czym jest Screen Door Effect? To dosyć uciążliwa przypadłość większości headsetów VR. W dosyć jasnym otoczeniu w świecie wirtualnym możemy dostrzec punkty, a w zasadzie przestrzenie między nimi. Jest to nic innego jak luki pomiędzy pojedynczymi pikselami. Wynika to z budowy wyświetlaczy VR. Są one na tyle powiększane przez optykę, że widzimy ich budowę. Im mniejsza rozdzielczość tym ten efekt staje się bardziej widoczny. Rozwiązaniem może być zagęszczenie pikseli na cal (PPI). Powyższe zdjęcie pokazuje różnice w budowie wyświetlacza, zrobione pod mikroskopem.

2,228ppi to całkiem sporo, porównując to do wyświetlaczy obecnych na rynku. Żeby oddać skalę możemy porównać to do gogli HTC Vive Pro, gdzie zagęszczenie jest na poziomie 615ppi. Zwykłe Vive wypadają jeszcze gorzej, bo jedynie 448ppi, a OCulus Rift 461ppi.

Firma INT Tech na tegorocznych targach CES pokazała możliwości jakie daje ich wyświetlacz. Co ciekawe nie skupiają się oni jedynie na gęstości pikseli, ale także na technologii wykonania. Większość wyświetlaczy opartych jest o silikon, natomiast INT Tech postawiło na szkło. Jak twierdzi David K.T. Chu, CEO INT Tech, daje to dwie duże korzyści. Ekrany mogą być o wiele większe, a co za tym idzie, w goglach VR osiągniemy większe pola widzenia (FOV). Druga korzyść to koszt produkcji, który jest niższy niż w przypadku silikonowych odpowiedników.

Posiadanie wyświetlacza z gęstością na poziomie 2K ppi pozwoli na uzyskanie efektu bardzo zbliżonego do oglądania obrazu telewizyjnego w rozdzielczości 4K. Daje to niesamowite możliwości, jeszcze większy realizm i immersyjność.

Poniżej można obejrzeć wywiad z CEO, który udało się nagrać na tegorocznych targach CES 2019.