“The best device is no device” – to motto jest według mnie świetne. A widnieje na stronie firmy, która właśnie zebrała spory zapas gotówki, aby iść drogą jaką przetarł projekt Mojo Vision. Wiele wyzwań przed nimi, ale liczę, że wystarczy im sił i determinacji.
Chyba każdy kto chociaż jedną nogą siedzi w branży IT widzi, że pociąg wyhamował. Nie stoi w miejscu, ale da się odnieść wrażenie, że efekt oh’ów i ah’ów przeminął. Premiery nowych urządzeń nie powodują okrzyków zachwytu, a producenci z niepokojem porównują słupki sprzedaży z ubiegłymi latami. Połowa roku minęła pod hasłem “cięcia”, a giganci masowo pozbywali się kosztów, zamykali działy i kasowali projekty. Rynek powiedział: sprawdzam i wielu spasowało. Jednak w tym całym chaosie jest nutka nadziei. Po każdej burzy przychodzi cisza, po nocy dzień, a po czystce, świeże spojrzenie i nowe pomysły. I na tej fali wzejdą nowe projekty, chociażby takie jak Xpanceo.
Xpanceo zostało założone w 2021 roku i ma siedzibę w Dubaju. Ich początki sięgają jednak trochę dalej wstecz, kiedy firma swoim własnym sumptem starała się rozwijać swoją wizję. W skład firmy wchodzi ponad 50 osób, z czego większość to naukowcy i inżynierzy z branży technologii optycznej. Od dłuższego czasu opracowywali metodę odejścia od krzemu w optyce. Dlatego też skupili się nad opracowywaniem nowych materiałów mogących emitować światło. Udało im się na to zebrać $40 mln dolarów.
We have kind of developed our own niche [in 2D materials] and now we use this knowledge as a backbone for our contact lens prototypes.
Valentyn S. Volkov, Co-founder Xpanceo
Firma chce uprościć technologię i wierzy, że można to osiągnąć, zapewniając jej płynność i lepsze powiązanie z tym, jak działamy na co dzień. Z tego powodu ich hasło przewodnie tak świetnie oddaje to do czego zmierzają.
Trzy w jednym
Początkowo firma skupiła się na trzech prototypach:
- soczewki do widzenia w nocy z technologią wyświetlania trójwymiarowego
- soczewki służąco do pomiarów i precyzyjnego widzenia (świetne w zastosowaniach klinicznych)
- soczewka holograficzna, czyli crème de la crème fanów mieszanej i rozszerzonej rzeczywistości
Plan Xpanceo zakłada wykorzystanie zebranych środków na pracę nad połączeniem tych funkcjonalności w jeden produkt, co według szacunków zakończy się do 2025 lub 2026 roku. Jak dodaje Volkov wiąże się to ze sporą ilością patentów. W chwili obecnej firma złożyła ich już ponad 20.
We led this round of funding as a testament to the fact that Xpanceo has not merely an ambition but also a capacity to deliver on its product vision. We believe that now Xpanceo has all the resources needed to drive their R&D and product design forward, and do it even faster. Opportunity Venture (Asia) sees the potential in XPANCEO to define the next generation of computing and to become a major player in the world of personal tech in the post smartphone era.
Philip Ma, VC Investor
Osobiście mocno trzymałem kciuki za Mojo Vision ponieważ ich podejście do technologii było kompletnym wywróceniem paradygmatu XR do góry nogami. Stworzyli podwaliny do dalszych prac i pomimo tego, że nie wytrzymali presji rynku, wiele wnieśli. Mam nadzieję, że Xpanceo da jeszcze więcej.